Gry w noża (różne):
http://www.libertas.pl/gry_podworkowe_w_ziemie_grzyba_noza.html
Gry podwórkowe na "K"
Kapsle
Kultowa gra podwórkowa, uprawiana głównie przez chłopców (choć zdarzały się także rozgrywki pomiędzy dziewczętami), której imponujący rozkwit przypada na lata 70. i 80. ubiegłego wieku, czyli czasy największych sukcesów polskich kolarzy w Wyścigach Pokoju. Z sentymentem wspominana przez • młodocianych wówczas, dzisiaj dorosłych • graczy, ponownie wkracza w repertuar podwórkowych rozrywek. Instruktorami są tu ojcowie, stanowiący żywy dowód na tkwiący w każdym z panów pierwiastek Piotrusia Pana.
W klasycznej odmianie kapsli do rozgrywki potrzebny jest tor (narysowany kredą na asfalcie) na trasę którego wyruszają • kolarze • . Są nimi • ni mniej ni więcej • odpowiednio przygotowane (wypełnione plasteliną lub parafiną, czasem dociążone ołowiem, udekorowane flagami państw i/lub nazwiskiem kolarza) kapsle od piwa.
Każdy uczestnik wprawia swojego zawodnika w ruch, pstrykając symbolizującym go kapslem trzykrotnie tak, by kapsel nie opuścił toru, a jednocześnie zawędrował jak najdalej po krętej trasie (liczą się tylko pstryknięcia, popychanie kapsla jest zabronione). Wypadnięcie kapsla z toru wyścigowego lub wypchnięcie innego zawodnika poza trasę skutkuje powrotem na poprzednią pozycję (wypchnięty zawodnik wraca na trasę). Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do mety. Dawniej zapaleńcy wykonywali swoich • zawodników • samodzielnie. Dzisiaj komplet do gry można kupić za 10 zł w Internecie. Uwaga! Cechą charakterystyczną zapaleńców są permanentnie poobcierane kolana.
Król
Gra w piłkę, tym razem do kosza. Rzucający próbują trafić do kosza z różnych pozycji, po udanym rzucie przesuwają się do przodu o jedną pozycję i uzyskują kolejną literę, składającą się na tytuł króla. Przeszkadza im w tym sam król • uczestnik stojący pod koszem, który wyłapuje niecelne rzuty. Jeśli on sam trafi do kosza z pozycji, w której złapał piłkę, cofa zawodnika o jedno miejsce do tyłu. Choć opis brzmi dość monotonnie, gra w króla potrafiła zajmować całymi godzinami zawodników koczujących na opuszczonym w czasie wakacji boisku szkolnym.
Kwadraty
Kwadraty • piłkarska zabawa, do rozegrania której potrzebna jest piłka nożna (może być mundialowa jabulani, ale sprawdzi się i taka do siatkówki), co najmniej czterech graczy, kawałek asfaltu oraz kreda. Na asfalcie należy rozrysować duży 8-metrowy kwadrat, który dzieli się na cztery 2-metrowe z każdej strony kwadraty. Każdy z graczy staje na swoim kwadracie.
Zawodnik ma za zadanie doprowadzić do tego, by piłka odbiła się co najmniej dwoma kozłami na polu przeciwnika. Broniący się może odbijać piłkę z pierwszego podania lub po koźle. Piłkę odbija się tak, jak pozwalają na to przepisy w futbolu (stopą, nogą, głową, tułowiem), liczba żonglerki piłką nie jest ograniczona • ważne jest by przy niej nie przekroczyć pola przeciwnika.
Gracz przegrywa jeśli piłka odbije się na jego polu dwukrotnie, bądź na jego polu i poza nim. Atakujący przegrywa jeśli podając piłkę nie trafi w pole przeciwnika.
Wyeliminowany gracz schodzi z pola, a rozgrywka trwa dalej pomiędzy pozostałymi zawodnikami.
Zaawansowani gracze w kwadraty mogą ograniczyć uderzenia do jednego po koźle, rozrysować kwadraty na większą liczbę zawodników, bądź ustalić zasady tak, że ten kto eliminuje zawodnika ma prawo przypisać zdobyte pole innemu (w ten sposób powiększa jego terytorium do obrony).
Gra polecana dla wszystkich, których idolem był, jest lub będzie Pele.