Syn, dąb i... ...DOM :)

@Dzihados cyrkulacja którą wrzuciłeś to jeden z schematów. Równie dobrze możesz mieć bez zaworu podmieszania (chyba że masz solary i trzeba zabezpieczyć przed wypływem gorącej wody).
Pompka ma za zadanie ściągać wodę która wystygła w instalacji do zbiornika i wymienić ją na ciepłą. Do odbiorników więc idzie ciśnieniem wodociągowym, a pompka tylko robi przepływ do zbiornika C.W.U (z reguły jest przy samym zbiorniku).


czy moze byc 4drożny
Do cyrkulacji? Nie.
Do C.O oczywiśce tak.
Co do CO (pomijajac kaloryfery, bo te prosto z pieca, ew. przez zawor mieszajacy, pompka, bez zadnej automatyki) to raczej ide w "zestawy" zawór 4 drozny z powiedzmy 30-35C ,
Co tak wysoka temperatura? Bardzo niezdrowo, bardzo niedobrze do kafelek (o panelach nie wspomnę) i dużo cykli palnika, bo często będą termostaty taktować (brak pogodówki+ za wydoki czynnik na wstępie).
No i pytanie czy sprzegło pomiedzy wyjsciami na zawory 4 drozne i powrotami z nich, ale to juz trzeba policzyc...
Co ty masz z tym sprzęgłem? :śmiech:
Pisałem Ci gdzie sprzęgło idzie.
 
To jest temperatura zasilania listw, nie to co automatyka pusci na podloge.
To co Ty jeszcze planujesz tam dać? Jaka automatyka? Termostat pokojowy który steruje robi tylko On/Off.

No i temperatura z d, bo wiadomo ze to zalezy od warunkow zewnetrzynych (+5C vs -30C)
No ale z pogodówki rezygnujesz, to co zmiana temp.na zewnątrz będziesz tą temp.ręcznie przestawiał?
Inna sprawa że serio nie powinna przekroczyć 33 stopni Celsjusza (z dużo powodów) dla najniższsj projektowanej temperatury zewnętrznej.
 
Planowałem kominek
kogo pytam poleca wkład polski Robiren
tylko ze taki z plaszczem wodnym to teraz 10 tysi za sam wkład
A to Ci nie powiem.
Miałes kominek w projekcie? Dopływ powietrza do niego z zewnątrz masz?
 
To co Ty jeszcze planujesz tam dać? Jaka automatyka? Termostat pokojowy który steruje robi tylko On/Off.
Ja gdzieś czytałem że 30-35C powinno być na zasilaniu listwy podłogowej (bo zawsze jakies straty itp itd), ale przecież może i być 29,57C, tak szczerze to troche nie wiem o co chodzi. Krytyczne zeby nie przekroczyc temperatury, ktora moze wplynac na posadzke/panele/kafle (kit tam ze zdrowie i komfortem :) mozna se podloge rozwalic), a reszta to juz komfort uzytkownika przeciez. Poza tym jak kapiesz wrzątkiem i wlewasz wrzątek na raz to masz trochę inną temperaturę "na odbiorniku" - wiec zawor jesli powoli puszcza 35 to efektywnie mozesz miec 20. Oczywiscie nie ma co hajcować i tracić cebulionów jesli do zadanych temperatur wystarczy 25C na listwach, to bedzie ustalone empirycznie (bo kto mi to policzy? na pewno nie moj hydraulik :))
.
No ale z pogodówki rezygnujesz, to co zmiana temp.na zewnątrz będziesz tą temp.ręcznie przestawiał?
Jeśli będzie odpowiednio wysoka (z zapasem stopnia czy dwoch) to nie będę musiał przecież. Inna sprawa że zejście raz na parę tygodni i przestawienie o pół stopnia mi nie przeszkadza. Ale może i być też ta temperatura na zaworze 4d regulowana pogodówką (ale nie cała instalacja, jak zwykle maja ludzie).

Inna sprawa że serio nie powinna przekroczyć 33 stopni Celsjusza (z dużo powodów) dla najniższsj projektowanej temperatury zewnętrznej.
No to moge dla ciebie pisac 27-33, przeciez to jest temperatura orientacyjna, sugerujaca po prostu temperature nizsza niz na kaloryfer, ot co. Przeciez te liczby nie wynikaja z jakichkolwiek obliczen energetycznych.
 
No to moge dla ciebie pisac 27-33, przeciez to jest temperatura orientacyjna,
Jak to była orientacyjna to nie ma tematu. Myślalem że podajesz już temp. jakie będziesz dawać.
Poza tym jak kapiesz wrzątkiem i wlewasz wrzątek na raz to masz trochę inną temperaturę "na odbiorniku" - wiec zawor jesli powoli puszcza 35 to efektywnie mozesz miec 20.
Tam będziesz miał zawór 4d pisałes. On Ci co do stopnia poda temperaturę.

Najlepiej, gdybyś poszedl do jakiejś firmy i Ci ładne zrobili.
Od strony projektowej hydraulicznej, uśmiechnij się do naszego forumowego kolegi @kapusta
 
Tam będziesz miał zawór 4d pisałes. On Ci co do stopnia poda temperaturę.
Tak, na listwę. A tam już zawory/głowice z siłownikiem (jak w tym zestawie co zapodałem, btw co o tej firmie - TECH - myślisz? Jakieś alternatywy?) na konkretne petle. Wszystkie zawory/głowice mogą - sterując przepływem - kontrolować temperaturę pętlii (zakładam że w takich zaworach/głowicach sterujących to nie jest otwarte/zamknięte tylko precyzyjna regulacja, ale nawet 0/1 dać może coś takiego zrobić, ino się więcej nasteruje, jak głupie). Co do zasady na listwie z kilkoma pętlami to Tin >= Max(Tout), ale optymalnie to Tin=Max(Tout) (bo po co grzać wyżej niż potrzebuje najbardziej potrzebująca pętla). Oczywiście jak zauważyłeś Tout to nie jest temperatura wody wpływającej w pętlę, ale "średnia temperatura uzyskana w pętli" - bo ileś tam ciepła odbiera posadzka. Nie znam się na tych terminach, to tak na chłopski rozum. Być może to nawet nie powinno byc juz w C tylko w jakichś watach (bo to kombinacja temperatury i wolumenu).

Najlepiej, gdybyś poszedl do jakiejś firmy i Ci ładne zrobili.
Od strony projektowej hydraulicznej, uśmiechnij się do naszego forumowego kolegi @kapusta
W sumie nie pomyslalem ze jeden moze zrobic projekt (internet), a kto inny kuć ściany. @kapusta jak tam u ciebie z czasem? :)
 
A to Ci nie powiem.
Miałes kominek w projekcie? Dopływ powietrza do niego z zewnątrz masz?
Wszystko mam przyszykowane
tylko martwi mnie jak zwykle skurwiała cena
sam wkład był 8 a tera 10
i ciekawe czy czekac czy odpuszczac
bo nie widac jakosc zeby ceny mialy sie stabilizowac
Mialem nadzieje ze ktos siedzi w temacie wkładow i bedzie wiedzial jakie sa prognozy
 
Lol, zacząłem sam rysować na https://diagrams.net, nie ma tam szablonu dla hydrauliki, ale jakoś idzie


EDIT.
W sumie te rozdzielacze niepotrzebne, bo to się samo przez się, tym bardziej że konsekwentnie też powinny być "łączniki" (dla powrotów), lol, tak to się nazywa?
 
Last edited:
Wszystkie zawory/głowice mogą - sterując przepływem - kontrolować temperaturę pętlii (zakładam że w takich zaworach/głowicach sterujących to nie jest otwarte/zamknięte tylko precyzyjna regulacja
Pisałem Ci:
Termostat pokojowy który steruje robi tylko On/Off.
Czyli termostat daje sygnał i otwiera się głowica, albo daje sygnał inzamykansię głowica
btw co o tej firmie - TECH - myślisz?
Bardzo dobra firma
Jakieś alternatywy?)
Salus
W sumie te rozdzielacze niepotrzebne, bo to się samo przez się, tym bardziej że konsekwentnie też powinny być "łączniki" (dla powrotów), lol, tak to się nazywa?
A tego to nie rozumiem. Jak rozdzielacz może być niepotrzebny do podłogówki?
 
Wszystko mam przyszykowane
tylko martwi mnie jak zwykle skurwiała cena
sam wkład był 8 a tera 10
i ciekawe czy czekac czy odpuszczac
bo nie widac jakosc zeby ceny mialy sie stabilizowac
Mialem nadzieje ze ktos siedzi w temacie wkładow i bedzie wiedzial jakie sa prognozy
Panie o 2k to chuj nie podwyżka. Bym Ci musiał tu parę przykładów dać.
Stal poszła trzykrotnie do góry od zeszłego roku. W marcu (chyba) wjebali cło 40 kilka %. Tu bym jakiejś mega obnżki akurat nie oczekiwał. Tym bardziej że wiesz...covid...trza sobie nachapać
i pożerować na ludziach.
Mogę się znajomych którzy w tym siedzą.
 
A tego to nie rozumiem. Jak rozdzielacz może być niepotrzebny do podłogówki?
A to ja tylko o swoim "projekcie" mowilem (w sensie romb - jako "rozdzielacz" - dużo miejsca na ekranie zajmuje, a mozna kreski po prostu połączyć i samo przez się :) )

Czyli termostat daje sygnał i otwiera się głowica, albo daje sygnał inzamykansię głowica
Tak, tu byłby
https://sterownikitech.pl/silownik-do-podlogowki-stt-230-2s-m30,id437.html

A dla mnie to dziwne dlaczego tak jest, zawór 3/4drożny można sterować "analogowo" a tu tylko 0/1.
 
Last edited:
Panie o 2k to chuj nie podwyżka. Bym Ci musiał tu parę przykładów dać.
Stal poszła trzykrotnie do góry od zeszłego roku. W marcu (chyba) wjebali cło 40 kilka %. Tu bym jakiejś mega obnżki akurat nie oczekiwał. Tym bardziej że wiesz...covid...trza sobie nachapać
i pożerować na ludziach.
Mogę się znajomych którzy w tym siedzą.
Juz klepniety wkład
wyszlo w miare ok...
 
A to ja tylko o swoim "projekcie" mowilem (w sensie romb - jako "rozdzielacz" - dużo miejsca na ekranie zajmuje, a mozna kreski po prostu połączyć i samo przez się :) )


Tak, tu byłby
https://sterownikitech.pl/silownik-do-podlogowki-stt-230-2s-m30,id437.html

A dla mnie to dziwne dlaczego tak jest, zawór 3/4drożny można sterować "analogowo" a tu tylko 0/1.
Bo ma-jak sama nazwa wskazujuje trzy nitki i ma z czego podmieszac do innej temperatury, a na głowicy nic ci to nie da, bo tylko zmieniłbyś przepływ tej samej temp.a to nic nie da-w sensie że musi mieć kazda pętla i tak ustawiony odpowiedni przepływ na rotametrze i tego się trza trzymać. Zwiększenie lub zmniejszenie przeplywu na danej pętli będzie mialo wpływ na pozostałe.
Bys musiał miec każdą pętlę zasilania i powrotu połączone zaworem trójdrożnym żeby mieć z czego sterowac. Teraz pomyśl sobie, że masz 14 pętli x 14 zaworów i do tego urządzenie nadrzędne sterujące tymi zaworami :brainoverload:
Ze względów przede wszystkim finansowych, ale nie tylko trza zadać sosbie proste pytanie: po chuj?
Skoro możesz mieć zamiast 14 zaworów i precyzyjnie podać temperaturę do rozdzielacza jednym zaworem. Zobacz ile tysięcy złotych różnicy na samym materiale, o robociźnie tego nie wspominając. Dlatego nie ma czegoś takiego w sprzedaży nawet, bo się mija z celem.
 
Bo ma-jak sama nazwa wskazujuje trzy nitki i ma z czego podmieszac do innej temperatury, a na głowicy nic ci to nie da, bo tylko zmieniłbyś przepływ tej samej temp.a to nic nie da-w sensie że musi mieć kazda pętla i tak ustawiony odpowiedni przepływ na rotametrze i tego się trza trzymać. Zwiększenie lub zmniejszenie przeplywu na danej pętli będzie mialo wpływ na pozostałe.
Bys musiał miec każdą pętlę zasilania i powrotu połączone zaworem trójdrożnym żeby mieć z czego sterowac. Teraz pomyśl sobie, że masz 14 pętli x 14 zaworów i do tego urządzenie nadrzędne sterujące tymi zaworami :brainoverload:
Ze względów przede wszystkim finansowych, ale nie tylko trza zadać sosbie proste pytanie: po chuj?
Skoro możesz mieć zamiast 14 zaworów i precyzyjnie podać temperaturę do rozdzielacza jednym zaworem. Zobacz ile tysięcy złotych różnicy na samym materiale, o robociźnie tego nie wspominając. Dlatego nie ma czegoś takiego w sprzedaży nawet, bo się mija z celem.
A temperatura starych kaloryferów może być regulowana przepływem :) O to się mnie właśnie rozchodzi, że 0/1 :) No bo nikt w opisaną przez ciebie automatykę się przecież bawić nie będzie
 
A temperatura starych kaloryferów może być regulowana przepływem :)
Porównanie grzejnika do podłogówki, to jak porównanie auta terenowego do sportowego.
Chodzi o bezwładność. Podłogówka ma bardzo dużą bezwładność. Dlatego nie powinno się jej włączać np. programu czasowego.
Regulowanie głowicy z termostatu już z założenia jest nieprawidłowe, ale tam jest 0.5 stopnia (z możliwością zmiany do 0.2 stopnia Celsjusza) Tak więc będzie to lekko pływać w jedną i drugą stronę, ale da radę i się to sprawdza.
A teraz pomyśł, że przy takiej bezwładności jeszcze chcesz to jeszcze tłumić przepływem. Mega, mega rozbudowany sterownik by musiał to ogarnąć (jeśli znajomi nie potrafą dać sobie rady z pogodówką gdzie jest nachylenie i poziom do ustawienia, to tu by nie wiem co mieli robić).
Do tego jak już wyżej wpomniałem ma wpływ na przepływ przez wszystkie pętle.
No totalne bez sensu.

Zobacz też jak masz wodę w grzejniku (ilość litrów w jednym miejscu), a jak w podłogówce (pętla 16 czy 18 i zapierdala na kilkanaście metrów).
Jakie tu opory w instalacji, a jakie tam.

Dam Ci radę. Nie kombinuj nad jakimis założeniami które nie mają sensu, tylko bierz pod uwagę te już sprawdzone, bo i tak można to zrobić wtedy na kilkadziesiąt sposobów, a dokładajac jakieś teoretyczne możliwości to już nic z tego dobrego nie wyjdzie.
Oczywiście temat do samej dyskusji fajny, ale chodzi mi o to, żebyś nie wjebał się fonansowo w coś, co będziesz musiał zwyczajnie wypierdolić.
 
Teraz doczytałem.
No bo nikt w opisaną przez ciebie automatykę się przecież bawić nie będzie
Przecież właśnie ja Ci dałem przykład najbardziej precyzyjnego i jednocześnie najmniej rozbudowanego układu- kocioł na pogodówce bez żadnych głowic termostatów.
To było be bo znajomi nie ogarniają.

Napisałem Ci więc jaki masz wybór i dałem przykład od najmniej rozbudowanego do najbardziej:
Jeśli byś chciał prosty system, to musisz mieć proste wymagania.
Jeśli chcesz realizować różne temperatury, to już to wymaga dostosowania do tego automatyki.
Więc niby chcesz prosty system, a wymagania masz wręcz odwrotne.

Prosty system to realizacja temperatury na pogodówce, bez dodatkowych obiegów i jeśli metraż nie przekracza, to nawet bez sprzęgła.
Wtedy sam kocioł realizuje temperaturę na cały dom jednakową.

System trochę skomplikowany, to również z jednego kotła wszystko, ale chcesz na parterze niższą temp.
Wtedy Głowice+termostaty do rozdzielacza dolnego.

Jeszcze bardziej skomikowany, to dwa niezależne obiegi. To wymaga już sprzęgła, plus dwóch rozszerzeń obiegów+ dwie pompy+ dwa mieszacze.


To jeszcze dołożyłeś do tego chęć regulacji przez głowice- to by było skomlikowane (i zdublowane z temp.mieszacza 4d bo to jego zadanie żeby dać precyzyjną temp. na pętlę i na pogodówce działa w stanie rzeczywistym (sam obniża i podwyższa temp.w zależności jaka temp.jest na zewnątrz.
 
@torpedo
Luknij lepiej tu, nawet całkiem spoko ta webowa apka

Nawet spoko. Bym musiał na lapku sobie w całości zobaczyć bo z poziomu telefonu niewygodnie. Jedyne co bym zmienił
IMG_20210831_195643.jpg
 
Nawet spoko. Nawet spoko. Bym musiał na lapku sobie w całości zobaczyć bo z poziomu telefonu niewygodnie.
:pudzianfap:

Jedyne co bym zmienił
View attachment 25685
1. O. Sprzęgło jak najbardziej, nie mówię nie.
2. XX. Co do pieca to nie wiedziałem jak narysować dwa obiegi (bo fizycznie wężownica czy co tam wewnątrz zasobnika), więc na poziomie schematu nie przejmując się fizycznością narysowałem to osobno (ale wiem o co ci chodzi)
3. ?. Tutaj zawór 3d do cyrkulacji, jak na schemacie poniżej. Na powrocie jest pompka z zaworem zwrotnym.
dz04MDAmaD00MDI=_src_191648-cyrkulacja_instalacje.png
 
Last edited:
@Dzihados bo możesz sobie dać zawór termostatyczny, tylko przy dzisiejszych kotłach jest już niepotrzebny.
Kiedyś dawali z deóch powodów:
1.- jak były w zbiorniku deie wężownice i ta druga była zasilana solarami, co powodowało bardzo duże temperatury, a więc trzeba było zabezpieczyć inst.przed wypływem gorącej wody.

2.- jak ktoś miał za mały zbiornik względem zapotrzebowania i żyłował go na wysokich temp. Wtedy też jako zabezpieczenie prze wypływem gorącej wody do odbiorników.

Teraz są zbiorniki ładowane warstwowo, a nawet te co nie są, to nagrzewają się szybciutko więc nie trzeba dodatkowo dawać zaworu.
Ale oczywiście możliwość taka jest.
 
@torpedo
Powoli się wszystko krystalizuje. Dołożyłem grzejniki, ok jest? Teraz wrzucam jako PNG choć oczywiście link do google drive z poprzednich postów nadal pyka

Hydraulika.png


Trzeba pamiętać, że to nie jest projekt wykonawczy tylko początek dyskusji z hydraulikiem, żeby jakiś ślad był (1) no i żeby mu pokazać że wiem czego chce i żeby czegoś za bardzo ;) nie zjebał (2).

Mam pytanie, zakładając taki sterownik jak wcześniej dalem, jak analizować ilość pętli vs ilość stref (np. 3 pętle na salon). Jak to najtaniej/najprościej zrealizować? Zakładam że rozdzielnik za sterowaniem (i połączenie powrotów) nie wystarczy. A może wystarczy?

Pytam, bo się oczywiście w 8 strefach zmieszcze, ale nie w 8 pętlach (per piętro).

No i oczywiście rozkmina czy dwa sterowniki są potrzebne do dwóch listw, czy może jednak jeden sterownik da rade dwie listwy (i ich czujniki). Wiadomo, zadzwonię do producenta, ale głośno myślę.
 
Last edited:
@Dzihados jak poglądowo to masz to fajnie. Zastanów się tylko czy chcesz to podmieszanie za zbiornikiem.
Do węża na dwór uwzględnij osobny wodomierz-wtedy ta woda nie jest liczona do kanalizy (chyba że nie ma tam u Ciebie kanalizy).
Ten filtr co tam masz to rozumiem jest stacja uzdatniania wody?
Z reguły i tak Ci ją ustawią pomiędzy 3 a 6 stopni niemieckich, (preferowane moje to 4 stopnie).
 
@Betonowy Krzychu
@ninja
@reszta
Dwa pytania.

Pierwsze.
Do projektu który miałem wykonany dołożyłem budowę murów oporowych na zewnątrz budynku.
Czy muszą być one tak samo zrobione przed odbiorem domu?

Drugie.
Czytałem że jest coś takiego jak odbiór częściowy, czyli spełniając wszystkie wymogi sanitarne i bezpieczeństwa mogę zamieszkać już w domu i dokończyć resztę potem.
W Nadzorze w Rybniku powiedzieli że oni tego nie wykonują.
Nie jest to odgórnie ustalane takie coś? Może sobie nadzór mieć wyjebane jaja na ten przepis?
 
Back
Top