Syn, dąb i... ...DOM :)

Pany, jak lepiej ocieplać dach: po skosach, czy po suficie poddasza użytkowego? Czy jednak trzeba i to i to?
Kumpel ma parterówkę z nieużywanym w ogóle poddaszem użytkowym i ma ocieplony sufit tylko (regips, folia paronieprzepuszczalna, wełna, folia paroprzepuszczalna, OSB) - mowi ze po prostu zaizolował na mniejszej powierzchni (z pitagorasa u mnie wychodzi ok 40% powierzchni więcej po skosach. Wiadomo mam też skosy w pokojach które trzeba doliczyć, planuję tez w jednym pokoju antresolę (więc tak czy siak tam dach) ale liczę tutaj zgrubnie.

Kumpel robił 20cm climowool KF32, poleca. Ktoś coś?

No chyba że jednak pianka na skosy, ale jakoś nie mam ciśnienia na tą "nowość"...
Moim zdaniem bez sensu docieplać po skosach do góry a po skosach i po suficie jednocześnie to w ogóle jak nie masz co z hajsem robić. Docieplanie po suficie ma dwa plusy - mniej materiału i potem mniejsza kubatura którą dogrzewasz.
 
Pytałem ostatnio o dach, a teraz odwodnienie.
Jaki powinien być spad?
Jedni piszą/gadają że 1cm. na 1mb, a inni że 2-3mm na 1mb.

Drugie pytanie to ile tego żwiru sypią na szerokość- z 40cm wystarczy? (bo na wysokość to do górnej warstwy płyty mówią).
 
Pytałem ostatnio o dach, a teraz odwodnienie.
Jaki powinien być spad?
Jedni piszą/gadają że 1cm. na 1mb, a inni że 2-3mm na 1mb.

Drugie pytanie to ile tego żwiru sypią na szerokość- z 40cm wystarczy? (bo na wysokość to do górnej warstwy płyty mówią).
1 cm za mało moim zdaniem - zbyt mały margines na niedokładności. My na płaskich robimy z reguły 3.
 
1 cm za mało moim zdaniem - zbyt mały margines na niedokładności. My na płaskich robimy z reguły 3.
Mi chodzi o odwodnienie opaskowe wokół domu.
Mam kupioną rurę 110 z czarnym pokłosiem i ma odprowadzać ona wodę zbierającą się wokół płyty.
Będzie jedna tylko rewzja, a woda będzie zbierana z trzech stron.
 
Mi chodzi o odwodnienie opaskowe wokół domu.
Mam kupioną rurę 110 z czarnym pokłosiem i ma odprowadzać ona wodę zbierającą się wokół płyty.
Będzie jedna tylko rewzja, a woda będzie zbierana z trzech stron.
A to szczerze powiem, że nie wiem.
 
Jako przestroga dla wszystkich budujących domy.


1629915631853.png
 
Mi chodzi o odwodnienie opaskowe wokół domu.
Mam kupioną rurę 110 z czarnym pokłosiem i ma odprowadzać ona wodę zbierającą się wokół płyty.
Będzie jedna tylko rewzja, a woda będzie zbierana z trzech stron.
a daj sobie z 2% dla świętego spokoju
 
Jakie ogrzewanie? Ocieplone wełną?
Sciany z modrzewia 11cm bal
na to wełna drzewna 10cm parter
poddasze sciany stawiane kolankowa 22 wełna drzewna+ skosy 24 wełna drzewna
na parterze podłogowka + kominek z płaszcem wodnym na gorze grzejniki
mam piec gazowy
i zastanawiam sie czy nie zrobic jakiegos pomieszczenia z podłogowka elektryczna na gorze
 
Wczoraj był hydraulik, ale że starszej daty (no i po paru odpowiedziach) to tak trochę mam wątpliwości czy to co zaproponuje będzie najlepsze.
Muszę więc sam zrozumieć jak najlepiej zaprojektować hydraulikę, a żeby on to pokuł i ułożył :)
Założenia:
- dom ogrzewany niskotemperaturowo, ze strefami sterowanymi automatycznie
- w łazienkach ORAZ W POKOJACH dodatkowe kaloryfery, sterowane ręcznie (choć w pokojach wyprowadzenia na wszelki wypadek, nie wiem nawet czy będę kaloryfery zakładał).
- w domu ma być cyrkulacja CWU, żeby w kranie ciepła była szybko
- cały dom za uzdatniaczem wody (poza jednym wyjątkiem - zimna woda w zlewie w kuchni i do lodówkozamrażarki, tak mi mówią że woda pitna jednak te minerały jakoweś powinna mieć)
- rozkminiam co zrobić z garderobami: dać tam jakieś podłogowe, czy można olać? Spiżarka - to jasne, ogrzewania brak
- zakładam 3 różne temperatury (ewentualnie dla uproszczenia można założyć, że temperatura CWU = temperatura na grzejniki, ale to w koncepcji zmienia niewiele)

Tutaj plan koncepcyjny, zakładam że do takich ogólnych dyskusji już styka (woda idzie od lewej do prawej) i to że jest w excelu (hue hue nigdzie w sieci tak nie widziałem) to nie przeszkadza mocno.

ugQyA3O.png


Rozdzielacze pewnie da się zastąpić sprzęgłem, warto?
Jak najlepiej tutaj zaplanować sterowanie?
Powroty zawsze na ostatni zawór czy jakoś to zbierać i dawać gdzie indziej?
 
dom ogrzewany niskotemperaturowo
Elegancko

ze strefami sterowanymi automatycznie
W jakim celu? O ile stopni Celsjusza masz zamiar mieć różnicę między pokojami?


w łazienkach ORAZ W POKOJACH dodatkowe kaloryfery, sterowane ręcznie
W łazience ok, bo ręczniki itd. ale po cholerę te grzejniki tam gdzie jest podłogówka? Kilka tysięcy zł. po co?
Nie bardzo rozumiem jaki cel miały by pełnić tam, gdzie już jest podłogówka.
w domu ma być cyrkulacja CWU, żeby w kranie ciepła była szybko
Elegancko

cały dom za uzdatniaczem wody
Wiesz jaką masz twardość wody?
zakładam 3 różne temperatury
W jakim sensie? Że w różnych miejscach będą trzy różne?

Rozdzielacze pewnie da się zastąpić sprzęgłem, warto?
Rozdzielacz to rozdzielacz, a sprzęgło to sprzęgło. Każdy ma inne przeznaczenie.
Sprzęgło potrzebne jak masz więcej obiegów (pomp), albo za długie odcinki/za duże powierzchnię grzewczą dla kotłowej pompy.
 
W jakim celu? O ile stopni Celsjusza masz zamiar mieć różnicę między pokojami?
Generalnie dół i łazienki cieplejsze niż góra/pokoje sypialne. Różnice pewnie 1st nie więcej.

Kilka tysięcy zł. po co?
żona mi w bloku w sierpniu potrafi włączyć farelkę 2kW siedząc w toalecie 2m2 na 0,5h.
Te parę tysi moze być oszczędnością hahahah
#beta

Wiesz jaką masz twardość wody?
Twarda, dużo kamienia. Czajniki/prysznice zachlastane.

W jakim sensie? Że w różnych miejscach będą trzy różne?
No na podłogówkę i kaloryfery to już dwie. Luknij na obrazek.

Sprzęgło potrzebne jak masz więcej obiegów (pomp), albo za długie odcinki/za duże powierzchnię grzewczą dla kotłowej pompy.
No to na pewno gdzieś sprzęgło u mnie
 
Generalnie dół i łazienki cieplejsze niż góra/pokoje sypialne. Różnice pewnie 1st nie więcej.
Możesz zrobić dwa obiegi w takim razie:
osobny góra i osobny dół. Wtedy będą te obiegi pracowały niezależnie (tylko pamiętaj że trzeba to uwzględnić wybierając kocioł- jedne mają jeden obieg i trzeba dokupić rozszerzenia dla drugiego).

żona mi w bloku w sierpniu potrafi włączyć farelkę 2kW siedząc w toalecie 2m2 na 0,5h.
Te parę tysi moze być oszczędnością hahahah
#beta
Ale dlatego chcesz ciągnąć kolejną instalację do tego samego miejsca?
To zastanów się nad kozą/ kominkiem.
Kasowo podobnie, ale masz dodatkowe zabezpieczenie w razie braku prądu. Do tego całkowice niezależnie i fajny klimat.
Twarda, dużo kamienia. Czajniki/prysznice zachlastane
Mimo wszystko dobrze badanie zrobić ile jest stopni.

No to na pewno gdzieś sprzęgło u
Choćby już z tytułu dwóch niezależnych obiegów będzie potrzebne.

Co do sterowania.
Oczywiście możesz zrobić, ale jak nie masz drugiego źródła i masz wszystko na podłogówce to szkoda kasy, bo zakładam że będziesz miał kocioł z pogodówką.

Jeśli drugie źródło o możesz dać (ja dałem- na wyrost imo, ale że tylko w trzech punktach to pal licho).
 
Możesz zrobić dwa obiegi w takim razie:
osobny góra i osobny dół. Wtedy będą te obiegi pracowały niezależnie (tylko pamiętaj że trzeba to uwzględnić wybierając kocioł- jedne mają jeden obieg i trzeba dokupić rozszerzenia dla drugiego).
Można to zrobić i tak (choć i tak będą musiały być rozdzielacze na poszczególne strefy), albo tak jak "narysowałem" (kocioł 1-obiegowy => bojler/zasobnik (z utrzymywaną najwyższą potrzebną układowi temperaturą) => mieszacze (jeśli przyjąć 2 różne temperatury podłogówki to dwa + 1 bezposrednio do CWU/kaloryferow).

To 1sze rozwiązanie jest o tyle lepsze ze wszystko jest w piecu, to drugie jest bardziej elastyczne bo moge miec tyle temperatur ile sobie zaworow czwordroznych na rozdzielaczu dam i jak tam je skonfiguruje/wysteruje.

Ewentualnie hybryda - kocioł dwuobiegowy mógłby zastąpić 1szy rozdzielacz z mojego obrazka (1 temp CWU/Kaloryfery, 2 temperatura podłogówka max) a za tym mieszacze na poszczególne strefy.

Tutaj modyfikacja twojego podejcia (z "2 obiegi podłogowe o różnych - choć bliskich - temperaturach" na "1 obieg podłogówki, 1 CWU+Grzejniki")
EXOLD6P.png


To co na szaro jest teraz w w kotle dwuobiegowym. W stosunku do oryginału z mojego posta wyżej założyłem że woda na grzejniki ma tą samą temperaturę co CWU (co uprasza bo nie 3 różne temperatury a 2) i że dwuobiegowa funkcja pieca realizuje funkcje pierwszego rozdzielacza.

Tylko gdzie w takim układzie sprzęgło? Na piętrze przed rozdzielaczem na strefy podłogówek? Bo ja myślałem że sprzęgło to taki rozdzielacz (wchodzi gorąca, zimna i powrót, a na kilku wyjściach mamy ustawione jakieś tam temperatury) z pompką dodatkową. No, może trochę efektywniej energetycznie zaprojektowany niż surowy rozdzielacz.

Ale dlatego chcesz ciągnąć kolejną instalację do tego samego miejsca?
Zeby zona mogla szybko nagrzac powietrze jak ją ziminica dopadnie.

To zastanów się nad kozą/ kominkiem.
Odpada - sypialnia (brud, zonki przy tym nie widze). Kominek mamy w salonie (bez płaszcza wodnego).

ale jak nie masz drugiego źródła
jeśli drugie źródło o możesz dać
Co nazywasz drugim źródłem? Drugi piec?

Co do sterowania.
Generalnie jak rozumiem sugerujesz zeby nie robic zadnego innego sterowania jak sama temperaturą wody na obiegach (bez zadnego automatycznego ukladu regulacji, czujnikow, itp)?

kocioł z pogodówką
Pogodówka odpada, jak już to czujniki w pokojach/strefach. Albo program na kotle/zaworach czwórdroznych.
 
Last edited:
@Dzihados przede wszystkim C.W.U. nie może mieć takiej temp.jak C.O (w sensie że z jednego sterowania).
Poza tym kocioł (właśnie-jaki masz??) ma z reguły zawór trójdrożny i przełącza sobie sam kiedy potrzebuje i realizuje te zadanie z pompy kotłowej.

Tak więc tu najważniejsze abyś wybrał kocioł jednofunkcyjny (czyli ze zbiornikiem C.W.U.), a nie dwufunkcyjny (czyli podgrzewanie wymiennika w czasie rzeczywistym) bo się taki do domu nie nadaje.

Kupując kocioł musisz już wiedzieć ile obiegów koniec końców chcesz mieć.

Dlaczego pogodówka odpada?
Jeśli nie chcesz pogodówki to oczywiście termostaty z głowicami wskazane.

Podłogówka ma temperaturę całą dobę taką samą (żadnych stref czasowych!!!) więc bie wiem czy Twoja połowica ma problemy z krążeniem czy jest to subiektywne odczucie. Czy ma tylko czasami potrzebę zwiększenia temperatury, czy zawsze jest Jej zimno.
To wszys trzeba uwzględnić.
Z reguły mieszane nigdy się nie sprawdza, ale jak tak chcesz to możesz zrobić drugi obieg grzejnikowy. Nikt Ci nie zabroni.
Rozwiązaniem może być też klimatyzacja. To pompa ciepła która w kilka minut Ci nagrzeje pomieszczenie.
 
Last edited:
@Dzihados przede wszystkim C.W.U. nie może mieć takiej temp.jak C.O (w sensie że z jednego sterowania).
No to wtedy w dwuobiegowym jeden na CWU, a drugi na CO i w zasadzie będzie jak na pierwszym moim obrazku: dalej za wyjściem CO mieszacze/zawory czwórdrożne (tyle ile chce mieć różnych temperatur na strefach) a potem za tym już rozdzielacz na konkretne odcinki, żeby za długie nie były (czyli np salon 3 odcinki po Xm z jedną temperaturą).

Tylko pytanie: w którym miejscu sprzęgło?

Pieca nie mam wybranego, coś polecisz?

EDIT:
Załóżmy że w CO chce miec takie temperatury:
- Kaloryfery (łazienki, garaż, pokoje to nie wiem bo daleś dobry pomysł z klimatyzacją)
- Podłogówka 1: chłodna (korytarze)
- Podłogówka 2: strefa nocna (sypialnie)
- Podłogówka 3: strefa dzienna (salon, kuchnia)
- Podłogówka 4: strefa łazienkowa (łazienki)

To czy strefy są 3 czy 4 nie ma już znaczenia, to tylko o zawór więcej lub mniej.
 
Last edited:
Wszyscy co maja to narzekaja - tak wsrod znajomych.
Bo trzeba ją ustawić do budynku na krzywej grzewczej. Jak to zrobisz, to masz wypasiony sprzęt wykorzystany w 100%

Ale w praktyce jest tak że Stefan z Kryśką mają do wyboru kocioł stałotemperaturowy za 7k, albo pogodówka za 12k.
Oczywiście wybierają pogodówkę, a po pół roku chcą do niego zamontować termostat :beczka:
Oczywiście próby pomocy (nieodpłatnie) są zbyteczne, bo poprzestawiają sobie to po swojemu i tak, albo pozamykaja głowice nie przyznając się do tego.
Ogólnie dramat.
A system prosty jak budowa cepa. Trzeba tylko cierpliwości i kilka korekt w pierwszym sezonie które trwają mniej niż 1minutę.

Jeśli chcesz na termostatach to tylko z głowicami na rozdzielaczu.
Wtedy jak masz np. w salonie 4 pętle, to i tak będą przyporządkowane do jednego termostatu w salonie, który wszystkie te głowice będzię otwierał i zamykał.

Masz już tynki i wylewki? Bo potrzebne by były przewody do termostatów (chyba że radiówki, to wtedy wyjebane- ale droższe)
 
@torpedo
ja chce prosty ale elastyczny system bo docelowo pewnie za X lat będzie pompa ciepła.

Kumpel ma tak, 170m2, bez żadnych sprzęgieł.
NtMvnzy.png





(chyba że radiówki, to wtedy wyjebane- ale droższe)
Chyba teraz podobnie, przynajmniej przy roletach

Za kotłem.
Tego nie czaje, czy to nie powinno być gdzieś dalej? W sensie przy kotle to jeszcze pompa z kotła przecież wyrabia. No chyba że ta w sprzęgle jest silniejsza czy co.
 
ja chce prosty ale elastyczny system bo docelowo pewnie za X lat będzie pompa ciepła.
Prosty i elastyczny system to pojęcie względne.

Ja tam nie jestem zwolennikiem dławienia przepływu na każdym kroku (na pompie ciepła sprężarka za takie coś właśnie dostaje po dupie).
Jeśli już ma mieszacz który określa temperaturę na zasilaniu, to po cholerę jeszcze głowice na grzejnikach?

Jeśli byś chciał prosty system, to musisz mieć proste wymagania.
Jeśli chcesz realizować różne temperatury, to już to wymaga dostosowania do tego automatyki.
Więc niby chcesz prosty system, a wymagania masz wręcz odwrotne.

Prosty system to realizacja temperatury na pogodówce, bez dodatkowych obiegów i jeśli metraż nie przekracza, to nawet bez sprzęgła.
Wtedy sam kocioł realizuje temperaturę na cały dom jednakową.

System trochę skomplikowany, to również z jednego kotła wszystko, ale chcesz na parterze niższą temp.
Wtedy Głowice+termostaty do rozdzielacza dolnego.

Jeszcze bardziej skomikowany, to dwa niezależne obiegi. To wymaga już sprzęgła, plus dwóch rozszerzeń obiegów+ dwie pompy+ dwa mieszacze.

Możliwości jest na serio dużo. Pytanie ile kasy chcesz w to władować i czy warto.

Ja za kombo (sprzęgło+dwa obiegi grzewcze- jeden bezpośredni i jeden z mieszaczem do podłogówki) zapłaciłem 3.200 po rabatach. Do tego rozdzielacz do podłogówki 800 (z 1600 rabat), drugi rozdzielacz na grzejniki 450.
Kocioł po rabatach z Die Dietrich 6200+ komin. Do tego koza po rabatch 8200 (z 11.200), komin kozy 1930 (z2700).
Plus podłogówka z Kantherm+ rury do rekuperacji i wyjścia i rury do grzejników (grzejniki za darmo)+ woda-17.500.
To już masz 40k za same sprzęty i to po rabatach. Do tego rekuperator z 14.000.

Tak więc pytanie brzmi czy to jest potrzebne o tyle przepłacać. W moim niestety tak, ale to mi definiuje użytkowanie pomieszczeń.
 
Tego nie czaje, czy to nie powinno być gdzieś dalej? W sensie przy kotle to jeszcze pompa z kotła przecież wyrabia. No chyba że ta w sprzęgle jest silniejsza czy co.
Sprzęgło ma za zadanie oddzielić hydraulicznie obiegi (czyli żeby pompa kotłowa nie zaburzała pracy ppzostałych pomp i odwrotnie.
Stosuje się też przy bardzo dużych obiegach pojemnościowych gdzie pompa kotlowa by nie wydoliła.
To z takich ważniejszch cech, bo ma kilka mniejszych jeszcze.
Zawsze więc jest między jotłem a obiegami (masz w schemacie który Ci wrzuciłem).
Sa też właśnie kombosy- w jednej skrzynce masz wszystko.
 
Tutaj schemat cyrkulacji CWU dla zainteresowanych
dz04MDAmaD00MDI=_src_191648-cyrkulacja_instalacje.png


W necie jeszcze widziałem inne schematy, mnie to tylko zastanawia gdzie ta pompa cyrkulacyjna powinna być (na wyjsciu czy powrocie?). No i czy lepiej 3-drożny + trojnik + zwrotny jak jest na powyższym rysunku, czy moze byc 4drożny (nie znam sie, ale dla mnie jako laika wychodzi funkcjonalnie podobnie)?

Co do pomp przy zaworach 4-drożnych to zawsze są na wyjściu a nie powrocie, tak przynajmniej w necie wychodzi (w obiegach CO).

Co do CO (pomijajac kaloryfery, bo te prosto z pieca, ew. przez zawor mieszajacy, pompka, bez zadnej automatyki) to raczej ide w "zestawy" zawór 4 drozny z powiedzmy 30-35C , za tym pompka, to na listwe (w sumie dwa osobne zestawy zawór 4d, pompka, listwa: parter, pietro) i na nich zawory sterujace konkretnymi pętlami (czujnikiem bezprzewodowym). Tutaj poszukam rozwiazania, ktore ma fizyczny panel (choc fajnie byloby tez opcja apki na telefon, ale tylko jako dodatek a nie jako jedyna opcja).

Coś w ten deseń:

Hmmm, na ich schemacie jest 3-drożny (tego właśnie nie czaję, kiedy lepszy 3 a kiedy 4)
4_max.jpg

Trochę cebulionów pójdzie, niestety (bo x2)

No i pytanie czy sprzegło pomiedzy wyjsciami na zawory 4 drozne i powrotami z nich, ale to juz trzeba policzyc...

Generalnie cała chata na filtrze/odwapniaczu oprócz zimnej do kuchennej lodówkozamrażarki i zimnej w zlewie kuchennym (~woda pitna).

Nie wiem w jakim programie to najlepiej narysować, w bańce już mi się układa.
 
Last edited:
Back
Top