Filmy - co obejrzeć a co omijać szerokim łukiem.

Dobra @midern , to zaczynamy. O filmach znanych nie będę nic pisał, tylko wkleje linki. O tych mniej znanych napiszę pare słów.

Horror/Thiller:

http://www.filmweb.pl/Obcy

http://www.filmweb.pl/Lsnienie

http://www.filmweb.pl/Psychoza

http://www.filmweb.pl/film/Lokator-1976-7194

Lokator to moim zdaniem najlepszy film w dorobku Romana Polańskiego.
Dlatego warto znać, zważywszy, że wśród przeciętnego zjadacza chleba - kompletnie nieznany.
Film o paranoi, schizofrenii, a może sekciarskim spisku?
Polański lubi takie motywy - podobny był w Dziecku Rosemery, nawet po napisach zastanawiamy się czy bohaterka ma chorobę psychiczną, czy padła ofiarą satanistycznej sekty.
Tutaj mamy jeszcze duszniejszą atmosferę. Przytłaczającą, momentami przerażającą.


http://www.filmweb.pl/film/Kult-1973-35912

Trzeba znać koniecznie. Nie jest to horror który straszy. Horrorem jest z powodu innych aspektów definiujących ten gatunek.
Film jest prekursorem horroru folkrolystycznego(dziś popularnego dzięki hitowi "The Witch".
Główny bohater to chrześcijański policjant który trafią na zamkniętą wyspę zbadać sprawę zaginięcia małej dziewczynki.
Okazuje się,że na wyspie nie mieszkają chrześcijanie, lecz weseli wyznawcy kultu natury.
Policjant przeżywa szok. Mamy tutaj zderzenie dwóch światów. Policjant jest dobry, jednak denerwuje widza jego podejsćie do inności mieszkańców.
Okazuję się jednak, że policjant został zwabiony, by z powodu swej czystości być bohaterem tytułowego kultu...
Mamy w tym filmie dużo intelektualnej rozrywki: rozmowy i argumentacje policjanta i mieszkańców. Konfrontacja z Christoferem Lee to majstersztyk.
Mamy wiele zapadających w pamięć scen, jak chociażby kuszenie policjanta przez pieśń godową pięknej dziewczyny(podejsćie do seksu na wyspie jest bardzo frywolne).




http://www.filmweb.pl/film/Głęboka+czerwień-1975-37601

Och, Głęboka Czerwien, moja miłość!
Reżyserem filmu jest Dario Argento - mistrz włoskiego horroru ze specyficznego gatunku giallo.

Czym jest giallo?
Otóż włosi słynęli wtedy z masowego kopiowania amerykańskich filmów. Tak powstał np spaghetti western.
Byli takżę zafascynowani amerykańskimi filmami grozy, o mordercach.
W ten sposób powstał jedyny w swoim rodzaju język kina grozy. Stworzyli własne schematy, bardzo wtórne.
Cechy charakterystyczne: ofiarami padały prawie zawsze kobiety, prawie zawsze ginęły w brutalny i krwawy sposób, oraz przerysowany.
Zawsze waznym elementem była muzyka(gdy zbliżała się godzina morderstwa, zawsze w tle pojawiał się ten sam motyw muzyczny). MordercyNIGDY nie znamy, prawie zawsze widzimy tylko jego ręce w czarnych rękawiczkach.
Główny bohater zwykle staje się detektywem z przypadku, nie z osobistych chęci.
Rozwiązanie zagadki zawsze zaskakuje. Nigdy nie wpadniemy na to kto jest mordercą.

W "Głębokiej Czerwieni" wszystkie te elementy są doprowadzone do artystycznej perfekcji. Zaczynając od gry aktorskiej, na ujęciach kończąc. Każda scena mordu to majstersztyk dzwiękowy i wizualny. I montażowy. Naprawdę warto.

http://www.filmweb.pl/film/Furman+śmierci-1921-101004


Przekopiuje jakąś moją licealną, prymitywną recenzje:

Był taki czas w historii kina w którym dla przeciętnego widza słowo "film" nie był synonimem terminu "film amerykański". Były to czasy, w których na równi z amerykańskimi produkcjami na świecie karierę robiło kino niemieckie(na początku lat 20. wręcz rządziło światowym rynkiem), francuskie, radzieckie oraz Szwedzkie. Film o którym piszę wywodzi się właśnie ze złotego okresu kina tego ostatniego kraju. A czas, który, niestety dla Szwecji, tylko "był" i już raczej nigdy nie wróci, to czasy kina niemego. Nigdy już Szwecji nie było dane, nawet mając Bergmana, mieć tak dużego wpływu na rynek światowy.

"Furman Śmierci"(1920) Victora Sjojstroma to film który jest dla historyków kina bezspornym arcydziełem. A takich produkcji jest niewiele("Gorączka złota", "Pancernik Potiomkin". Zwróćcie uwagę, że większość takich produkcji, to czasy kina niemego. Nawet o dziełach Bergmana wypowiadają się krytycy negatywnie, o "Pancerniku.." niemal nigdy).
Dla mnie jest to najciekawsza wizja wykorzystująca motyw znany z "Opowieści wigilijnej". Najciekawsza, bo najprawdziwsza, najmroczniejsza. Główny bohater, David Holm, grany przez samego reżysera, jest zapijaczoną kanalią, która potrafi tylko krzywdzić innych. W noc sylwestrową, zamiast być ze swoją żoną i dziećmi, pije na pobliskim cmentarzu. Tam opowiada historie o tytułowym furmanie śmierci. Jest to upiorny wóz, którego woźnica służy silnemu panu- właśnie Śmierci. Zajmuje się zbieraniem z ziemskiego więzienia ludzkich dusz, zaraz po śmierci. A samym woźnicą zostaje ten, kto wydaje ostatnie tchnienie o północy w wigilie nowego roku. Pech(a może raczej przeznaczenie?) chce, by właśnie o tej porze umarł główny bohater. Wtedy, przyjeżdża po niego furman i oznajmia, że David musi go powozić przez najbliższy rok. Ale zanim to nastąpi, zabiera go w podróż przez całe życie Davida...
Tyle na temat fabuły. Wydaje się banalna i kiczowata, jednak sposób w jaki nakręcono film sprawił, że historia nawrócenia Davida Holma nie wydaje się sztucznie moralizatorska. A wszystko za sprawą gry głównych bohaterów. Rok 1920 to jeszcze czasy, gdy film był kręcony jak akademicki teatr. A więc gra aktorska była iście teatralna. Do filmu kompletnie się nie nadawała. Bohaterowie filmu Sjojstroma idą jednak na przeciw ówczesnym trendom. Nie grają patetycznie, a naturalnie. Filmowe dramaty, świństwa jakich dopuszcza się David, są proste, nie na siłę dramatyzowane. Nawet postać kobiety, która za wszelką cenę stara się pomóc Davidowi, bezinteresownie, może liczyć tylko na śmiech w twarz z jego strony, jest w swej anielskości szczera.
To arcydzieło kina, jest także wielkie pod względem technicznym. Występuje tu szereg efektów specjalnych (duch woźnicy i powozu, powóz jeżdżący po oceanie, przechodzące przez ściany postacie) które wcześniej służyły by zaskoczyć widza ich zastosowaniem. Przed tym dziełem te efekty były elementem wręcz cyrkowym. Tutaj są pełnoprawnym i umotywowanym środkiem artystycznym, a nie kuglarską sztuczką. Sam montaż, chociaż nie dorównuje filmom Eisensteina, niewiarygodnie umiejętnie operuje planem ogólnym, bliskim, oraz zbliżeniami. Wcześniej zbliżenia były najczęściej psute, gdyż wymagały bardzo dobrej i naturalnej gry aktorskiej.
Szwedzkie kino cechowało się naturalnością plenerów- skandynawscy reżyserzy uważali, że sztuczne plany to jeden z największych grzechów kina. I w tym filmie to widać- grozę budzą nie sztuczne ściany, karykaturalne krzewy i drzewa, lecz to, że tytułowy furman pojawia się w całkiem naturalnej okolicy, w przeciętnej ulicy, w przeciętnym domu, w przeciętnej mieścinie...
Wiem, że nie wywołam tym wpisem dyskusji gdyż jestem świadom, że ten film widział mało kto, lecz gorąco zachęcam do obejrzenia tego dzieła. Do dzisiaj wywołuje wielkie emocje. Victor Sjojstrom wielkim reżyserem jest, co zaznaczył nawet sam Bergman, dając mu na starość główną rolę w "Tam, gdzie rosną poziomki". Jego filmy oraz całe kino szwedzkie miało ogromny wpływ na kinematografię światową, więc nie zapominajmy o niej.



http://www.filmweb.pl/film/Krew+na+szponach+szatana-1971-105229

Jeżeli podobała Ci się "Bajka ludowa z Nowej Anglii" to spodoba Ci się film z początków horroru folrolystycznego.
Bardzo realistyczny, przez co staje się wręcz nieznośnie mroczny i brutalny.


http://www.filmweb.pl/Pani.Zemsta


http://www.filmweb.pl/film/Ex+Machina-2015-686419

http://www.filmweb.pl/film/Czarownica:+Bajka+ludowa+z+Nowej+Anglii-2015-729157

http://www.filmweb.pl/Zagubiona.Autostrada

http://www.filmweb.pl/Milczenie.Owiec

http://www.filmweb.pl/Urodzeni.Mordercy

http://www.filmweb.pl/film/American+Psycho-2000-1075

http://www.filmweb.pl/film/Blue+Velvet-1986-1085

http://www.filmweb.pl/Dziecko.Rosemary


http://www.filmweb.pl/film/Misery-1990-1237

http://www.filmweb.pl/Egzorcysta

http://www.filmweb.pl/Ptaki


http://www.filmweb.pl/Zawrot.Glowy

w sumie cała reszta Alfreda w ciemno...

http://www.filmweb.pl/film/Audrey+Rose-1977-3966

Na ten film z Anthonym Hopkinsem warto zwrócić uwagę. Podobno oparty na faktach.
Główny bohater to mężczyzna, który wierzy, że przypadkowo poznana dziewczynka, posiada duszę jego zmarłej tragicznie córki.
Początkowo rodzice dziewczynki biorą go za psychopatę, chcą bronić swojego dziecka...jednak jesli to wszystko okazuje się prawdą?
Ciekawy motyw opętania, opętania, nie przez demona, lecz przez duszę niewinnej dziewczynki. świetnie zagrane.

http://www.filmweb.pl/film/Autostop-1977-3976

Widziałeś amerykańskiego Autostopowicza?
To spodoba Ci się ten film .
O dziwo, w tym przypadku to nie Włosi skopiowali amerykański hit, lecz amerykanie swoje dzieło z Rutgerem Huerem skopiowali od tego filmu.
Główni bohaterowie to pojebana parka; piękna kobieta, i mąż(grany przez fenomenalnego Franco Nero, znany z głównej roli w filmie Django z 69 roku).
Jest to para patologiczna: ciągle się biją i upokarzają, po czym ostro pierdolą.
Słuchają w radiu informacje o groźnym mordercy który uciekł z workiem pieniędzy.
Oczywiście...trafiają na niego.
Pytanie, kto okaże się gorszym zwyrodnialcem: morderca, czy mąż któremu chciwość uderza do głowy?
Pojedynek psychologiczny między Nero a mordercą jest wręcz arcydziełem. Rozwiązania fabularne zaskakują i cieszą.

http://www.filmweb.pl/film/Śpiączka-1978-4639

Najmocniejszy thiller medyczny jaki powstał. Główna bohaterka bada sprawę tajemniczych śpiączek wśród pacjentów. Odkrywa, że być może ich schorzenie jest powodowane celowo, po to by dorwać się do ich organów...

http://www.filmweb.pl/film/Cosa+avete+fatto+a+Solange-1972-4695

Jedno z najlepszych Giallo. Bierz w ciemno.

http://www.filmweb.pl/film/Coś-1982-4713

http://www.filmweb.pl/film/Nie+oglądaj+się+teraz-1973-5153

http://www.filmweb.pl/film/Drakula-1979-5193

Mało znany a jeden z najlepszych filmów o Draculi. Idealnie odwzorowana wiktoriańska Anglia.

http://www.filmweb.pl/Harry.Angel

http://www.filmweb.pl/Memento

http://www.filmweb.pl/film/Bractwo+strażników+ciemności-1977-9820


Jeden z najfajniejszych klasycznych amerykańskich horrorów.
Główna bohaterka wprowadza się do starej kamienicy. Poznaje tam ekscentrycznych sąsiadów: pare lesbijek, staruszka, staruszkę.
Okazuje się, że nikt tam nie mieszkał...poza duchami.
Fabuła się rozwija i zaskakuje, naprawdę straszy na klasyczny sposób. Do tego pojawia się podkoniec dużo makabry.


http://www.filmweb.pl/film/Potomstwo-1979-10225

http://www.filmweb.pl/film/Autostopowicz-1986-10454

http://www.filmweb.pl/film/Zagadka+nieśmiertelności-1983-10468

http://www.filmweb.pl/film/Wideodrom-1983-11456

http://www.filmweb.pl/Mulholland.Drive

http://www.filmweb.pl/film/Teksańska+masakra+piłą+mechaniczną-1974-30692

http://www.filmweb.pl/film/Martwe+zło+2-1987-30710


http://www.filmweb.pl/film/Maska+szatana-1960-30970

Ach, Mario Bava! Znów wracamy do Włoch. Kim jest Bava? Reżyserem który jest prekursorem wielu gatunków: horroru gotyckiemu, giallo czy też slashera. Gdyby nie on i jego "Obóz śmierci" nie byłoby "Piątku 13" "Helloween" itp.
Maska Szatana to przepiękny gotycki horror: już zaczyna się mocnym elementem. Sceną spalenia na stosie wiedźmy.
Później przenosimy się 200 lat później. Okazuje się, że wiedźma chce wrócić, opanowując ciało podobnej do niej dziewczyny...obie panie zagrała niesamowita Barbara Steel.

http://www.filmweb.pl/film/Władca+much-1963-31127


http://www.filmweb.pl/film/Tajemnica+Andromedy-1971-31495

Jeden z najbardziej realistycznych thillerów SF w historii kina.
Sonda z kosmosu przywozi ze sobą wirusa który wybija prawie całe miasteczko. Przeżywa tylko starzec i niemowle...
później akcja przenosi się do zabunkrowanego laboratorium gdzieś na pustyni w Newadzie.
Film trzyma za gardło do ostatniej sekundy, czujemy wyścig z czasem.
Jednocześnie wszystko jest do bólu realistyczne: oglądamy prawdziwe, nudne procesy laboratoryjne,dialogi bohaterów to dialogi naukowców, nie bohaterów filmowych. Jednak tutaj to nie przeszkadza, tylko uprawdapadabnia historie pokazaną przez reżysera.


http://www.filmweb.pl/film/Cena+strachu-1953-31689

Thiller psychologiczny. Główni bohaterowie, by wyrwać się z nędzy, godzą się przewieźć ciężarówkami niebezpieczny ładunek nitlogliceryny. Czy im się uda?
Dla mnie - francuskie arcydzieło.

http://www.filmweb.pl/film/Chińskie+duchy-1987-31867

Świetne, hongkonskie kino grozy. Takie raczej baśniowe.

http://www.filmweb.pl/film/Czarne+święto-1963-32403

I znowu na liśćie pojawia się film Mario Bavy. Tym razem mamy tutaj trzy etiudy, któych makabryczna akcja dzieje się w święta Bożego Narodzenia..

http://www.filmweb.pl/film/M+-+Morderca-1931-34707

Chyba pierwszy dzwiękowy film mistrza niemieckiego ekspresjonizmu , Fritza Langa. Nakręcony po emigracji do Ameryki.
Fabuła nawet dziś byłaby kontrowersyjna, w 31 musiała wstrząsnąć: główny bohater to pedofil morderca. Reżyser próbuje go zrozumieć, przez to mamy wrazenie jego usprawiedliwienia.
Policja jest bezradna, nie potrafi go złapać. Próbuje tego dokonać podziemie, świat przestępczy miasta. Pytanie: czy powinni dokonać linczu, czy też wtedy sami staną się takimi samymi mordercami?


http://www.filmweb.pl/film/Dzień+umarłych-1985-34740

http://www.filmweb.pl/Dom.1000.Trupow

http://www.filmweb.pl/film/Byt-1982-34988

Moim zdaniem najlepszy film o opętaniu, przebija Egzorcystę.


http://www.filmweb.pl/film/Godzilla-1954-35453

Co tu robi ten film? A robi to, że jest to moim zdaniem arcydzieło.
Dziwicie się? Nie ma czym. To co znacie jako płytki gniot to Godzilla przerobiona na amerykański rynek.
W oryginale, jest to zupełnie coś innego.
Godzilla to film symboliczny, odpowiedź na traume po bombie atomowej.
Film jest bardzo filozoficzny. Potwora budzi człowiek bombą atomową.
Sieje grozę, jakiej jeszcze nie było w historii kina: oglądamy śmierć niewinnych ludzi, małych dzieci, ich matek...to wstrząsa tak jak oglądane materiały z Hiroszimy. Nie jest płytkie, jest dobrze zagrane, nie ma tu bohaterstwa i pompatyczności, tego co mamy w amerykańskiej wersji.
Jednak najciekawszy jest aspekt broni przeciwko Godzilli: by ją pokonać, człowiek musi użyć broni jeszcze gorszej od bomby atomowej, gorszej niż sama Godzilla.


http://www.filmweb.pl/film/Uciekający+pociąg-1985-35455


http://www.filmweb.pl/28.Dni.Pozniej

http://www.filmweb.pl/film/Krwawy+teatr-1973-40307

Krwawy Teatr - ależ wspaniała zabawa makabrą!
Główny bohater to aktor teatralny(grany przez mistrza horroru, Vincenta Pricea), który finguje swoje samobójstwo po to, by po latach mścić się na krytykach, którzy byli mu nieprzychylni.
A mści się w cudowny sposób: morduje ich sposobami z książek Szekspira, gdyż sam był aktorem szekspirowskim.
Wszystko cudownie zaplanowane, co do małego szczegółu...naprawdę dobra zabawa.

http://www.filmweb.pl/film/Odgłosy-1977-90970

Sztandarowy horror Dario Argento. Niedługo w kinach jego remake, warto poznać oryginał .

http://www.filmweb.pl/Gra.Wstepna

http://www.filmweb.pl/film/Il+Medaglione+insanguinato-1975-105046


http://www.filmweb.pl/film/Waleria+i+tydzień+cudów-1970-106306

Jakże piękny , czeski horror poetycki, z wspaniałą muzyką i wysublimowanym erotyzmem.


http://www.filmweb.pl/film/Palacz+zwłok-1968-106296


http://www.filmweb.pl/film/Krąg+samobójców-2001-107548


Ależ zaskoczenie - reżyser stworzył mistyczne i oryginalne kino, nawet w szufladce pt "japońskie horrory", o których nie wierzyłem, że da się stworzyć jeszcze coś ciekawego.

http://www.filmweb.pl/film/Żywe+trupy+w+Manchester+Morgue-1974-107837

Jeden z moich ulubionych filmów o zombie.


http://www.filmweb.pl/film/Maniak-1980-108501


http://www.filmweb.pl/film/Czarny+kot-1968-109123


Świetnie zrealizowany,klimatyczny film grozy, naprawdę trzymająćy w napięciu, do tego dramat w stylu greckiej tragedii(syn musi zabić matkę). Warto.


http://www.filmweb.pl/film/Inferno-1980-112983


http://www.filmweb.pl/film/Ciemności-1982-112984


http://www.filmweb.pl/Old.Boy


http://www.filmweb.pl/film/Deliria-1987-117591


http://www.filmweb.pl/film/Dom+śmiejących+się+okien-1976-118202


http://www.filmweb.pl/film/Demony+wyobraźni-1972-127381

Jeden z najciekawszych horrorów kultowego studia Hammer. Tym razem zagrożenie to nie wampiry i potwory, lecz to co sobie wyimaginowaliśmy w głowie...

http://www.filmweb.pl/film/Hands+of+the+Ripper-1971-152891

Jeden z najlepszych filmów studia Hammer - podobnie jak w "Demony wyobraźni" - tutaj też skupiono się na freudowskich motywach. Kilka świetnych gore.


http://www.filmweb.pl/film/W+szklanej+klatce-1986-174463


Tego filmu...nie, własciwie go nie oglądaj.


http://www.filmweb.pl/film/Alicjo,+słodka+Alicjo-1976-176461

Mała dziewczynka zostaje brutalnie zamordowana w trakcie własnej komuni...podejrzenia padają na jej małą siostre. Czy takie dziecko mogło zabić?


http://www.filmweb.pl/film/Martyrs.+Skazani+na+strach-2008-449390

Kolejne świetne dzieło francuskiego kina grozy. Coś oryginalnego, torture porn z niegłupią metafizyką.


http://www.filmweb.pl/film/Snuff+102-2007-453179

Kino spod znaku torture porn, jednak włączające do kina fabułę i filozofie,w przeciwieństwie do japońskich klasyków takich jak "Królik Doświadczalny"


http://www.filmweb.pl/film/Nad+grobem-2013-654140

http://www.filmweb.pl/film/Przeznaczenie-2014-656595


http://www.filmweb.pl/film/Bone+Tomahawk-2015-671707


http://www.filmweb.pl/film/Wyrmwood:+Droga+do+żywych+trupów-2014-673509


http://www.filmweb.pl/film/Narysuję+wam+śmierć-2013-689047

Ależ to cudowny horror: straszny, świetnie zrobiony, fabuła wyśmienita, wciągający, świetnie zagrany...no tego brakowało mi w gatunku!


http://www.filmweb.pl/film/Cop+Car-2015-723924


http://www.filmweb.pl/film/El+Clan-2015-737367
 
Solo 5.5 może 6/10 - sprawnie nakręcone, ale takie jakieś miałkie.
Moja opinia pokrywa się z tą wyrażoną poniżej:
 
Jakie są twoje ulubione filmy muzyczne?


Sława, Alicja w Krakinie Czarów wersja musicalowo pornograficzna, Rep!, Cały ten zgiełk,

I oczywiście na pierwszym miejscu "Jezus christ Super Star" i "Rocky Horror Show".

Kabaret stawiam wysoko, oczywiście Blues Brothers, Hair, Kostka Przeznaczenia,

W sumie The Doors z Kilmerem bardzo lubie,
 
Sława, Alicja w Krakinie Czarów wersja musicalowo pornograficzna, Rep!, Cały ten zgiełk,

I oczywiście na pierwszym miejscu "Jezus christ Super Star" i "Rocky Horror Show".

Kabaret stawiam wysoko, oczywiście Blues Brothers, Hair, Kostka Przeznaczenia,

W sumie The Doors z Kilmerem bardzo lubie,

Walk the Line, Ray - jak nie widziałeś to polecam.
 
Sława, Alicja w Krakinie Czarów wersja musicalowo pornograficzna, Rep!, Cały ten zgiełk,

I oczywiście na pierwszym miejscu "Jezus christ Super Star" i "Rocky Horror Show".

Kabaret stawiam wysoko, oczywiście Blues Brothers, Hair, Kostka Przeznaczenia,

W sumie The Doors z Kilmerem bardzo lubie,
"The control" o joy division.
 
Dobra @midern , to zaczynamy. O filmach znanych nie będę nic pisał, tylko wkleje linki. O tych mniej znanych napiszę pare słów.

Horror/Thiller:

http://www.filmweb.pl/Obcy

http://www.filmweb.pl/Lsnienie

http://www.filmweb.pl/Psychoza

http://www.filmweb.pl/film/Lokator-1976-7194

Lokator to moim zdaniem najlepszy film w dorobku Romana Polańskiego.
Dlatego warto znać, zważywszy, że wśród przeciętnego zjadacza chleba - kompletnie nieznany.
Film o paranoi, schizofrenii, a może sekciarskim spisku?
Polański lubi takie motywy - podobny był w Dziecku Rosemery, nawet po napisach zastanawiamy się czy bohaterka ma chorobę psychiczną, czy padła ofiarą satanistycznej sekty.
Tutaj mamy jeszcze duszniejszą atmosferę. Przytłaczającą, momentami przerażającą.


http://www.filmweb.pl/film/Kult-1973-35912

Trzeba znać koniecznie. Nie jest to horror który straszy. Horrorem jest z powodu innych aspektów definiujących ten gatunek.
Film jest prekursorem horroru folkrolystycznego(dziś popularnego dzięki hitowi "The Witch".
Główny bohater to chrześcijański policjant który trafią na zamkniętą wyspę zbadać sprawę zaginięcia małej dziewczynki.
Okazuje się,że na wyspie nie mieszkają chrześcijanie, lecz weseli wyznawcy kultu natury.
Policjant przeżywa szok. Mamy tutaj zderzenie dwóch światów. Policjant jest dobry, jednak denerwuje widza jego podejsćie do inności mieszkańców.
Okazuję się jednak, że policjant został zwabiony, by z powodu swej czystości być bohaterem tytułowego kultu...
Mamy w tym filmie dużo intelektualnej rozrywki: rozmowy i argumentacje policjanta i mieszkańców. Konfrontacja z Christoferem Lee to majstersztyk.
Mamy wiele zapadających w pamięć scen, jak chociażby kuszenie policjanta przez pieśń godową pięknej dziewczyny(podejsćie do seksu na wyspie jest bardzo frywolne).




http://www.filmweb.pl/film/Głęboka+czerwień-1975-37601

Och, Głęboka Czerwien, moja miłość!
Reżyserem filmu jest Dario Argento - mistrz włoskiego horroru ze specyficznego gatunku giallo.

Czym jest giallo?
Otóż włosi słynęli wtedy z masowego kopiowania amerykańskich filmów. Tak powstał np spaghetti western.
Byli takżę zafascynowani amerykańskimi filmami grozy, o mordercach.
W ten sposób powstał jedyny w swoim rodzaju język kina grozy. Stworzyli własne schematy, bardzo wtórne.
Cechy charakterystyczne: ofiarami padały prawie zawsze kobiety, prawie zawsze ginęły w brutalny i krwawy sposób, oraz przerysowany.
Zawsze waznym elementem była muzyka(gdy zbliżała się godzina morderstwa, zawsze w tle pojawiał się ten sam motyw muzyczny). MordercyNIGDY nie znamy, prawie zawsze widzimy tylko jego ręce w czarnych rękawiczkach.
Główny bohater zwykle staje się detektywem z przypadku, nie z osobistych chęci.
Rozwiązanie zagadki zawsze zaskakuje. Nigdy nie wpadniemy na to kto jest mordercą.

W "Głębokiej Czerwieni" wszystkie te elementy są doprowadzone do artystycznej perfekcji. Zaczynając od gry aktorskiej, na ujęciach kończąc. Każda scena mordu to majstersztyk dzwiękowy i wizualny. I montażowy. Naprawdę warto.

http://www.filmweb.pl/film/Furman+śmierci-1921-101004


Przekopiuje jakąś moją licealną, prymitywną recenzje:

Był taki czas w historii kina w którym dla przeciętnego widza słowo "film" nie był synonimem terminu "film amerykański". Były to czasy, w których na równi z amerykańskimi produkcjami na świecie karierę robiło kino niemieckie(na początku lat 20. wręcz rządziło światowym rynkiem), francuskie, radzieckie oraz Szwedzkie. Film o którym piszę wywodzi się właśnie ze złotego okresu kina tego ostatniego kraju. A czas, który, niestety dla Szwecji, tylko "był" i już raczej nigdy nie wróci, to czasy kina niemego. Nigdy już Szwecji nie było dane, nawet mając Bergmana, mieć tak dużego wpływu na rynek światowy.

"Furman Śmierci"(1920) Victora Sjojstroma to film który jest dla historyków kina bezspornym arcydziełem. A takich produkcji jest niewiele("Gorączka złota", "Pancernik Potiomkin". Zwróćcie uwagę, że większość takich produkcji, to czasy kina niemego. Nawet o dziełach Bergmana wypowiadają się krytycy negatywnie, o "Pancerniku.." niemal nigdy).
Dla mnie jest to najciekawsza wizja wykorzystująca motyw znany z "Opowieści wigilijnej". Najciekawsza, bo najprawdziwsza, najmroczniejsza. Główny bohater, David Holm, grany przez samego reżysera, jest zapijaczoną kanalią, która potrafi tylko krzywdzić innych. W noc sylwestrową, zamiast być ze swoją żoną i dziećmi, pije na pobliskim cmentarzu. Tam opowiada historie o tytułowym furmanie śmierci. Jest to upiorny wóz, którego woźnica służy silnemu panu- właśnie Śmierci. Zajmuje się zbieraniem z ziemskiego więzienia ludzkich dusz, zaraz po śmierci. A samym woźnicą zostaje ten, kto wydaje ostatnie tchnienie o północy w wigilie nowego roku. Pech(a może raczej przeznaczenie?) chce, by właśnie o tej porze umarł główny bohater. Wtedy, przyjeżdża po niego furman i oznajmia, że David musi go powozić przez najbliższy rok. Ale zanim to nastąpi, zabiera go w podróż przez całe życie Davida...
Tyle na temat fabuły. Wydaje się banalna i kiczowata, jednak sposób w jaki nakręcono film sprawił, że historia nawrócenia Davida Holma nie wydaje się sztucznie moralizatorska. A wszystko za sprawą gry głównych bohaterów. Rok 1920 to jeszcze czasy, gdy film był kręcony jak akademicki teatr. A więc gra aktorska była iście teatralna. Do filmu kompletnie się nie nadawała. Bohaterowie filmu Sjojstroma idą jednak na przeciw ówczesnym trendom. Nie grają patetycznie, a naturalnie. Filmowe dramaty, świństwa jakich dopuszcza się David, są proste, nie na siłę dramatyzowane. Nawet postać kobiety, która za wszelką cenę stara się pomóc Davidowi, bezinteresownie, może liczyć tylko na śmiech w twarz z jego strony, jest w swej anielskości szczera.
To arcydzieło kina, jest także wielkie pod względem technicznym. Występuje tu szereg efektów specjalnych (duch woźnicy i powozu, powóz jeżdżący po oceanie, przechodzące przez ściany postacie) które wcześniej służyły by zaskoczyć widza ich zastosowaniem. Przed tym dziełem te efekty były elementem wręcz cyrkowym. Tutaj są pełnoprawnym i umotywowanym środkiem artystycznym, a nie kuglarską sztuczką. Sam montaż, chociaż nie dorównuje filmom Eisensteina, niewiarygodnie umiejętnie operuje planem ogólnym, bliskim, oraz zbliżeniami. Wcześniej zbliżenia były najczęściej psute, gdyż wymagały bardzo dobrej i naturalnej gry aktorskiej.
Szwedzkie kino cechowało się naturalnością plenerów- skandynawscy reżyserzy uważali, że sztuczne plany to jeden z największych grzechów kina. I w tym filmie to widać- grozę budzą nie sztuczne ściany, karykaturalne krzewy i drzewa, lecz to, że tytułowy furman pojawia się w całkiem naturalnej okolicy, w przeciętnej ulicy, w przeciętnym domu, w przeciętnej mieścinie...
Wiem, że nie wywołam tym wpisem dyskusji gdyż jestem świadom, że ten film widział mało kto, lecz gorąco zachęcam do obejrzenia tego dzieła. Do dzisiaj wywołuje wielkie emocje. Victor Sjojstrom wielkim reżyserem jest, co zaznaczył nawet sam Bergman, dając mu na starość główną rolę w "Tam, gdzie rosną poziomki". Jego filmy oraz całe kino szwedzkie miało ogromny wpływ na kinematografię światową, więc nie zapominajmy o niej.



http://www.filmweb.pl/film/Krew+na+szponach+szatana-1971-105229

Jeżeli podobała Ci się "Bajka ludowa z Nowej Anglii" to spodoba Ci się film z początków horroru folrolystycznego.
Bardzo realistyczny, przez co staje się wręcz nieznośnie mroczny i brutalny.


http://www.filmweb.pl/Pani.Zemsta


http://www.filmweb.pl/film/Ex+Machina-2015-686419

http://www.filmweb.pl/film/Czarownica:+Bajka+ludowa+z+Nowej+Anglii-2015-729157

http://www.filmweb.pl/Zagubiona.Autostrada

http://www.filmweb.pl/Milczenie.Owiec

http://www.filmweb.pl/Urodzeni.Mordercy

http://www.filmweb.pl/film/American+Psycho-2000-1075

http://www.filmweb.pl/film/Blue+Velvet-1986-1085

http://www.filmweb.pl/Dziecko.Rosemary


http://www.filmweb.pl/film/Misery-1990-1237

http://www.filmweb.pl/Egzorcysta

http://www.filmweb.pl/Ptaki


http://www.filmweb.pl/Zawrot.Glowy

w sumie cała reszta Alfreda w ciemno...

http://www.filmweb.pl/film/Audrey+Rose-1977-3966

Na ten film z Anthonym Hopkinsem warto zwrócić uwagę. Podobno oparty na faktach.
Główny bohater to mężczyzna, który wierzy, że przypadkowo poznana dziewczynka, posiada duszę jego zmarłej tragicznie córki.
Początkowo rodzice dziewczynki biorą go za psychopatę, chcą bronić swojego dziecka...jednak jesli to wszystko okazuje się prawdą?
Ciekawy motyw opętania, opętania, nie przez demona, lecz przez duszę niewinnej dziewczynki. świetnie zagrane.

http://www.filmweb.pl/film/Autostop-1977-3976

Widziałeś amerykańskiego Autostopowicza?
To spodoba Ci się ten film .
O dziwo, w tym przypadku to nie Włosi skopiowali amerykański hit, lecz amerykanie swoje dzieło z Rutgerem Huerem skopiowali od tego filmu.
Główni bohaterowie to pojebana parka; piękna kobieta, i mąż(grany przez fenomenalnego Franco Nero, znany z głównej roli w filmie Django z 69 roku).
Jest to para patologiczna: ciągle się biją i upokarzają, po czym ostro pierdolą.
Słuchają w radiu informacje o groźnym mordercy który uciekł z workiem pieniędzy.
Oczywiście...trafiają na niego.
Pytanie, kto okaże się gorszym zwyrodnialcem: morderca, czy mąż któremu chciwość uderza do głowy?
Pojedynek psychologiczny między Nero a mordercą jest wręcz arcydziełem. Rozwiązania fabularne zaskakują i cieszą.

http://www.filmweb.pl/film/Śpiączka-1978-4639

Najmocniejszy thiller medyczny jaki powstał. Główna bohaterka bada sprawę tajemniczych śpiączek wśród pacjentów. Odkrywa, że być może ich schorzenie jest powodowane celowo, po to by dorwać się do ich organów...

http://www.filmweb.pl/film/Cosa+avete+fatto+a+Solange-1972-4695

Jedno z najlepszych Giallo. Bierz w ciemno.

http://www.filmweb.pl/film/Coś-1982-4713

http://www.filmweb.pl/film/Nie+oglądaj+się+teraz-1973-5153

http://www.filmweb.pl/film/Drakula-1979-5193

Mało znany a jeden z najlepszych filmów o Draculi. Idealnie odwzorowana wiktoriańska Anglia.

http://www.filmweb.pl/Harry.Angel

http://www.filmweb.pl/Memento

http://www.filmweb.pl/film/Bractwo+strażników+ciemności-1977-9820


Jeden z najfajniejszych klasycznych amerykańskich horrorów.
Główna bohaterka wprowadza się do starej kamienicy. Poznaje tam ekscentrycznych sąsiadów: pare lesbijek, staruszka, staruszkę.
Okazuje się, że nikt tam nie mieszkał...poza duchami.
Fabuła się rozwija i zaskakuje, naprawdę straszy na klasyczny sposób. Do tego pojawia się podkoniec dużo makabry.


http://www.filmweb.pl/film/Potomstwo-1979-10225

http://www.filmweb.pl/film/Autostopowicz-1986-10454

http://www.filmweb.pl/film/Zagadka+nieśmiertelności-1983-10468

http://www.filmweb.pl/film/Wideodrom-1983-11456

http://www.filmweb.pl/Mulholland.Drive

http://www.filmweb.pl/film/Teksańska+masakra+piłą+mechaniczną-1974-30692

http://www.filmweb.pl/film/Martwe+zło+2-1987-30710


http://www.filmweb.pl/film/Maska+szatana-1960-30970

Ach, Mario Bava! Znów wracamy do Włoch. Kim jest Bava? Reżyserem który jest prekursorem wielu gatunków: horroru gotyckiemu, giallo czy też slashera. Gdyby nie on i jego "Obóz śmierci" nie byłoby "Piątku 13" "Helloween" itp.
Maska Szatana to przepiękny gotycki horror: już zaczyna się mocnym elementem. Sceną spalenia na stosie wiedźmy.
Później przenosimy się 200 lat później. Okazuje się, że wiedźma chce wrócić, opanowując ciało podobnej do niej dziewczyny...obie panie zagrała niesamowita Barbara Steel.

http://www.filmweb.pl/film/Władca+much-1963-31127


http://www.filmweb.pl/film/Tajemnica+Andromedy-1971-31495

Jeden z najbardziej realistycznych thillerów SF w historii kina.
Sonda z kosmosu przywozi ze sobą wirusa który wybija prawie całe miasteczko. Przeżywa tylko starzec i niemowle...
później akcja przenosi się do zabunkrowanego laboratorium gdzieś na pustyni w Newadzie.
Film trzyma za gardło do ostatniej sekundy, czujemy wyścig z czasem.
Jednocześnie wszystko jest do bólu realistyczne: oglądamy prawdziwe, nudne procesy laboratoryjne,dialogi bohaterów to dialogi naukowców, nie bohaterów filmowych. Jednak tutaj to nie przeszkadza, tylko uprawdapadabnia historie pokazaną przez reżysera.


http://www.filmweb.pl/film/Cena+strachu-1953-31689

Thiller psychologiczny. Główni bohaterowie, by wyrwać się z nędzy, godzą się przewieźć ciężarówkami niebezpieczny ładunek nitlogliceryny. Czy im się uda?
Dla mnie - francuskie arcydzieło.

http://www.filmweb.pl/film/Chińskie+duchy-1987-31867

Świetne, hongkonskie kino grozy. Takie raczej baśniowe.

http://www.filmweb.pl/film/Czarne+święto-1963-32403

I znowu na liśćie pojawia się film Mario Bavy. Tym razem mamy tutaj trzy etiudy, któych makabryczna akcja dzieje się w święta Bożego Narodzenia..

http://www.filmweb.pl/film/M+-+Morderca-1931-34707

Chyba pierwszy dzwiękowy film mistrza niemieckiego ekspresjonizmu , Fritza Langa. Nakręcony po emigracji do Ameryki.
Fabuła nawet dziś byłaby kontrowersyjna, w 31 musiała wstrząsnąć: główny bohater to pedofil morderca. Reżyser próbuje go zrozumieć, przez to mamy wrazenie jego usprawiedliwienia.
Policja jest bezradna, nie potrafi go złapać. Próbuje tego dokonać podziemie, świat przestępczy miasta. Pytanie: czy powinni dokonać linczu, czy też wtedy sami staną się takimi samymi mordercami?


http://www.filmweb.pl/film/Dzień+umarłych-1985-34740

http://www.filmweb.pl/Dom.1000.Trupow

http://www.filmweb.pl/film/Byt-1982-34988

Moim zdaniem najlepszy film o opętaniu, przebija Egzorcystę.


http://www.filmweb.pl/film/Godzilla-1954-35453

Co tu robi ten film? A robi to, że jest to moim zdaniem arcydzieło.
Dziwicie się? Nie ma czym. To co znacie jako płytki gniot to Godzilla przerobiona na amerykański rynek.
W oryginale, jest to zupełnie coś innego.
Godzilla to film symboliczny, odpowiedź na traume po bombie atomowej.
Film jest bardzo filozoficzny. Potwora budzi człowiek bombą atomową.
Sieje grozę, jakiej jeszcze nie było w historii kina: oglądamy śmierć niewinnych ludzi, małych dzieci, ich matek...to wstrząsa tak jak oglądane materiały z Hiroszimy. Nie jest płytkie, jest dobrze zagrane, nie ma tu bohaterstwa i pompatyczności, tego co mamy w amerykańskiej wersji.
Jednak najciekawszy jest aspekt broni przeciwko Godzilli: by ją pokonać, człowiek musi użyć broni jeszcze gorszej od bomby atomowej, gorszej niż sama Godzilla.


http://www.filmweb.pl/film/Uciekający+pociąg-1985-35455


http://www.filmweb.pl/28.Dni.Pozniej

http://www.filmweb.pl/film/Krwawy+teatr-1973-40307

Krwawy Teatr - ależ wspaniała zabawa makabrą!
Główny bohater to aktor teatralny(grany przez mistrza horroru, Vincenta Pricea), który finguje swoje samobójstwo po to, by po latach mścić się na krytykach, którzy byli mu nieprzychylni.
A mści się w cudowny sposób: morduje ich sposobami z książek Szekspira, gdyż sam był aktorem szekspirowskim.
Wszystko cudownie zaplanowane, co do małego szczegółu...naprawdę dobra zabawa.

http://www.filmweb.pl/film/Odgłosy-1977-90970

Sztandarowy horror Dario Argento. Niedługo w kinach jego remake, warto poznać oryginał .

http://www.filmweb.pl/Gra.Wstepna

http://www.filmweb.pl/film/Il+Medaglione+insanguinato-1975-105046


http://www.filmweb.pl/film/Waleria+i+tydzień+cudów-1970-106306

Jakże piękny , czeski horror poetycki, z wspaniałą muzyką i wysublimowanym erotyzmem.


http://www.filmweb.pl/film/Palacz+zwłok-1968-106296


http://www.filmweb.pl/film/Krąg+samobójców-2001-107548


Ależ zaskoczenie - reżyser stworzył mistyczne i oryginalne kino, nawet w szufladce pt "japońskie horrory", o których nie wierzyłem, że da się stworzyć jeszcze coś ciekawego.

http://www.filmweb.pl/film/Żywe+trupy+w+Manchester+Morgue-1974-107837

Jeden z moich ulubionych filmów o zombie.


http://www.filmweb.pl/film/Maniak-1980-108501


http://www.filmweb.pl/film/Czarny+kot-1968-109123


Świetnie zrealizowany,klimatyczny film grozy, naprawdę trzymająćy w napięciu, do tego dramat w stylu greckiej tragedii(syn musi zabić matkę). Warto.


http://www.filmweb.pl/film/Inferno-1980-112983


http://www.filmweb.pl/film/Ciemności-1982-112984


http://www.filmweb.pl/Old.Boy


http://www.filmweb.pl/film/Deliria-1987-117591


http://www.filmweb.pl/film/Dom+śmiejących+się+okien-1976-118202


http://www.filmweb.pl/film/Demony+wyobraźni-1972-127381

Jeden z najciekawszych horrorów kultowego studia Hammer. Tym razem zagrożenie to nie wampiry i potwory, lecz to co sobie wyimaginowaliśmy w głowie...

http://www.filmweb.pl/film/Hands+of+the+Ripper-1971-152891

Jeden z najlepszych filmów studia Hammer - podobnie jak w "Demony wyobraźni" - tutaj też skupiono się na freudowskich motywach. Kilka świetnych gore.


http://www.filmweb.pl/film/W+szklanej+klatce-1986-174463


Tego filmu...nie, własciwie go nie oglądaj.


http://www.filmweb.pl/film/Alicjo,+słodka+Alicjo-1976-176461

Mała dziewczynka zostaje brutalnie zamordowana w trakcie własnej komuni...podejrzenia padają na jej małą siostre. Czy takie dziecko mogło zabić?


http://www.filmweb.pl/film/Martyrs.+Skazani+na+strach-2008-449390

Kolejne świetne dzieło francuskiego kina grozy. Coś oryginalnego, torture porn z niegłupią metafizyką.


http://www.filmweb.pl/film/Snuff+102-2007-453179

Kino spod znaku torture porn, jednak włączające do kina fabułę i filozofie,w przeciwieństwie do japońskich klasyków takich jak "Królik Doświadczalny"


http://www.filmweb.pl/film/Nad+grobem-2013-654140

http://www.filmweb.pl/film/Przeznaczenie-2014-656595


http://www.filmweb.pl/film/Bone+Tomahawk-2015-671707


http://www.filmweb.pl/film/Wyrmwood:+Droga+do+żywych+trupów-2014-673509


http://www.filmweb.pl/film/Narysuję+wam+śmierć-2013-689047

Ależ to cudowny horror: straszny, świetnie zrobiony, fabuła wyśmienita, wciągający, świetnie zagrany...no tego brakowało mi w gatunku!


http://www.filmweb.pl/film/Cop+Car-2015-723924


http://www.filmweb.pl/film/El+Clan-2015-737367


:penn:
 
Deadpool 2 kozacki. Chociaż avengersi dali mi więcej emocji. To na DP bawiłem się jak na dobrej komedii.
Też polecam, chyba lepszy od 1, muzyka, AC/DC i scena w samolocie z amerykańskim Januszem :antonio:, Brolin ostatnio dopierdala pięknie, co zagra to wygląda świetnie, od dawna go lubiłem, ale teraz ma u mnie wieczne prospy :D
 
Back
Top