PILNIE POTRZEBNA POMOC!

Volf

Shark Fights
Heavyweight
Witam. Może to nie miejsce na takie pytania ale potrzebuje szybkiej i przede wszystkich mądrej odpowiedzi. Tworze (to dobre słowo) konspekt maturalny. Moja literatura przedmiotu i podmiotu wygląda następująco:



I. Literatura podmiotu:



1. Żeromski S., Syzyfowe Prace, Kraków 2003.



2. Gombrowicz W., Ferdydurke, Kraków 1997.



3. Sienkiewicz H., Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela, Kraków 2000



4. Salinger J.D., Buszujący w zbożu, Warszawa 1961



II. Literatura przedmiotu:

[list type=decimal]
[*]
Drabarek B., Szkolny słownik motywów literackich, Warszawa 1998, ISBN 83-86075-72-4.
[*]
Januszewski T., Słownik pisarzy i lektur dla szkół średnich, Warszawa 1995, ISBN 83-86698-11-X.

Matoszko J., Szkolny słownik tematów literackich, Białystok 1999, ISBN 83-86025-35-6.

Grodecka A.,
Wielkie dzieła, słynni pisarze. Kanon XX wieku, Warszawa 1999
[/list type=decimal]






Ktoś kto sie zna może mi poradzić czy jest dobrze zrobiona i czy literatura przedmiotu jest odpowiednia do literatury podmiotu. Sorry ale jestem w tym zielony a to sprawa życia lub śmierci. Z góry dzięki ;)
 
Temat:Szkoła jako motyw w literaturze. Porównaj różne jego ujęcia w wybranych utworach.



I. Literatura podmiotu:



1. Gombrowicz W., Ferdydurke, Kraków 1997.



2. Salinger J.D., Buszujący w zbożu, Warszawa 1961.



3. Sienkiewicz H., Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela, Kraków 2000



4. Żeromski S., Syzyfowe Prace, Kraków 2003.



II. Literatura przedmiotu:

[list type=decimal]
[*]
Drabarek B., Szkolny słownik motywów literackich, Warszawa 1998, ISBN 83-86075-72-4.
[*]
Januszewski T., Słownik pisarzy i lektur dla szkół średnich, Warszawa 1995, ISBN 83-86698-11-X.

Grodecka A.,
Wielkie dzieła, słynni pisarze. Kanon XX wieku, Warszawa 1999, ISBN 83-86725-14-1
[/list type=decimal]


III. Materiały pomocnicze:



1. Ramowy plan wypowiedzi:



a) Określenie problemu: Czym jest szkoła?



b) Kolejność prezentowanych argumentów:



-edukacja w szkole przygotowawczej w Owczarach;



-gimnazjum w Klerykowie jako miejsce indoktrynacji i wynarodowienia młodych Polaków;



- • forma • ucznia i nauczyciela oraz schemat • udupiania • w groteskowej placówce Gombrowicza;



-Pruski system szkolnictwa i próba • zniemczenia • Polskiego młodego pokolenia ;



-zachowanie dyrektora szkoły w stosunku do biednych i bogatych;



-grupy uczniowskie zamieszkujące internat.



c) Wnioski:



2. Kartka z cytatami.
 
Widzę, że przepisałeś niemal słowo w słowo motywy literackie odnoszące się do szkoły z jakiegoś z podanych przez Ciebie słowników, także dobrze to jest zrobione.



Na pewno musisz poszukać w tych słownikach motywów literackich i znaleźć jakieś utwory do literatury przedmiotu, które będą rozjaśniały dana materię, bo sam słownik to (chyba) za mało.



Kilka wariantywnych opcji:



1. Szkoła jako sentymentalne wspomnienie -> "Szatan z siódmej klasy" K.Makuszyński; "Sposób na Alcybiadesa" -> E. Niziurski.



2. Internat -> Tu "Syzyfowe prace" są idealnie dobrane.



3. Miejsce indoktrynacji -> H. Sienkiewicz "Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela". Ale "Syzyfowe prace" też super.



4. Szkoła jako dom -> Harry Potter (na maturze nie powinno być problemów, aby to przepchnąć).
 
Volf znalazłem na mailu mój konspekt z przed 4 lat



Temat: Destrukcyjny wpływ wojny na psychikę człowieka, omów na wybranych przykładach literackich i filmowych.



1.Literatura Podmiotu:

a) literatura

1. Gustaw Herling-Grudziński: Inny Świat. Warszawa 1998

2. T. Borowski: U nas w Auschwitzu. W: T. Borowski: Opowiadania wybrane. Warszawa 1988, s. 44-86
3. T. Borowski: Pożegnanie z Marią. W: T. Borowski: Opowiadania wybrane. Warszawa 1988, s. 7-44

b) kinematografia

1. Łowca jeleni. Reż.: Michael Cimino. USA 1990

2. The Hurt Locker. Reż.: Kathryn Bigelow. USA 2008



2.Literatura Przedmiotu:

1. Łowca jeleni, recenzje ( wersja elektroniczna )

http://lowca.jeleni.filmweb.pl/

2. The Hurt Locker , recenzje ( wersja elektroniczna )

http://www.filmweb.pl/f416984/The+Hurt+Locker.+W+pułapce+wojny,2008



3. Ramowy plan wypowiedzi:


3.1. Określenie problemu : Wojna ma destrukcyjny wpływ na psychikę żołnierzy oraz ludności cywilnej.

3.2 Kolejność prezentowanych treści:

a) Zdefiniowanie pojęcia wojny, podkreślenie jej bezcelowości.

b) Przedstawienie psychiki ludności cywilnej zniewolonej poprzez totalitaryzm:

- "Pożegnanie z Marią" jako utwór ukazujący walkę o przetrwanie w czasach okupacji;

- • U nas w Auschwitz • : sytuacja więźniów w obozie w Auschwitz: obojętność, zmiana kodeksu moralnego, bierność ludzi w obliczu śmierci.

- Psychika więźniów radzieckich łagrów na podstawie utworu "Inny świat" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Ukazanie okrucieństwa ustroju komunistycznego, niszczenie uczuć i zanikanie ludzkich odruchów;

c) Przedstawienie psychiki żołnierzy podczas działań wojennych:

- podział żołnierzy ze względu na psychikę ( na podstawie filmów • Łowca Jeleni • oraz • The Hurt Locker • );

- sposoby przeciwdziałania stresowi oraz wzajemne wspieranie się w sytuacjach ekstremalnych (na podstawie filmu • Łowca jeleni • oraz • The Hurt Locker • );

3.3 Wnioski:

- Wojna jest zjawiskiem trwale niszczącym psychikę ludności cywilnej oraz wojskowej;

- Wojna jest zdarzeniem niszczącym więzy rodzinne;

- W czasie wojny ulega zmianie tradycyjny system wartości ludzi;



4. Materiały pomocnicze:
 
A chyba że tak ;d Polecam używać literatury która nie była opracowywana w szkole, bo nauczycielki jej poprostu nie czytały. Ja potem jeszcze dodałem Kompanię Braci do mojej literatury. Całą prezentację oparłem na Kompani i 2 filmach. I nie miały mnie z czego pytać.
 
Ja musze napisać konspekt do mojego tematu. Nie mogę już zmienić ;)



Powiedzcie mi lepiej jakie moge napisać wniosk do mojego konspektu?
 
Volf poczytaj jakieś bryki i poprostu wypisz wnioski jakie ci się nasuwają w odniesieniu do utworów. Ja ci nie powiem nie czytałem lektur szkolnych, są owiele ciekawsze książki niż te szmatławce o niczym. Np jak wyglądał system szkolnictwa kiedyś a dziś coś w tym stylu że kiedyś szkolnictwo było elitarne, lub że nauczyciele napierdalali dzieciaki linijkami.
 
W tych lekturach chodzi o to że nauczyciele próbowali podporządkować sobie uczniów. Narzucić im coś odgórnie. Tylko jak to moge ubrać w słowa ;)
 
ja kupilem caly pakiet za 60 zl, plan, bibliografie, prace, przykladowe pytania, kartke z cytatami i inne chuje muje. volf, pamietaj ze ostateczny termin oddania bibliografii to 7 kwietnia
 
nie ma czegos takiego jak u mnie :) wszedzie jest 7 kwietnia, tylko szkoly sobie "zycza", zeby wszystko bylo oddane:)
 
Volf Napisz że Pshyko czy jak mu tam zmuszony jest do mówienia podrzednemu magistrowi panie profesorze, to będzie hit !



A tak serio, to poprostu napisz tak. Jak napisałeś , o tych podporzadkowaniach. Ubierz to w ładne słowa i rozbij na kilka wątków. Powinno wystarczyć.
 
31 marca to niedziela, sprawdź, żeby później nie okazało się, że do piątku masz oddać. Wujek, Wujek...twoja błykotliwość jest porażająca.
 
Tzn do 31 marca no ale pewnie do piątku dlatego staram sie coś poskładać na szybko.
 
Skoro piszesz, że "jesteś w tym zielony", to proponuję powtórzyć klasę maturalną, może jeszcze rok i się czegoś nauczysz.



Życzę niezdania.
 
Na wstępie pisałem że potrzebuje szybkiej i mądrej odpowiedzi. Skoro takiej mi nie udzielasz to po co wgl komentujesz.
 
Komentuję bo mogę. Każdy mądry człowiek powie ci: weź książkę do ręki, tudzież wpisz parę słów w google i użyj WŁASNEGO mózgu, bo do tego służy matura, żeby sprawdzić co ci zostało w głowie po kilku latach bimbania (jak sądzę) na lekcjach.







edit : ale odpowiem, tak, bibliografia jest źle zredagowana, dziwię się, że nauczyciel nie powiedział wam jak się podaje przypisy bibliograficzne. Na pierwszy rzut oka widać, że u ciebie spis literatury podmiotu czymś się różni od lit. przedmiotu. Co do doboru to jest równie banalny jak temat, a czy słuszny to zalezy co masz zamiar powiedzieć, korzystajac z tych lektur.
 
PS: Mam nadzieję, że studia już wybrane, w końcu wykształcenie ważna sprawa! Tak, to jest mądra odpowiedź, teraz tylko musisz ją zrozumieć.
 
sultan



Co chciałeś osiągnąc tym durnym tekstem? Zobaczymy za pare lat jak sam będziesz pisał maturkę:-)
 
malinowsky - Ty to teraz osiągnąłeś... Tytaniczna praca. Znasz jeszcze jakieś równie wyrafinowane metody?
 
Po co się go czepiacie? Skoro jesteście takimi humanistami to pomóżcie mu, a nie się wymądrzacie obaj.
 
malinowsky, chciałbym osiągnąć to, żeby kolega zajął się samodzielnie swoją pracą, a przynajmniej, żeby nie dostał na tym forum gotowej podpowiedzi.
 
Nie chciałem gotowej odpowiedzi. Chodziło mi tylko o skomentowanie czy literatura przedmiotu zgadza się z lekturami które wybralem. Niby tacy inteligentni, wykształceni a z czytaniem na bakier...
 
ciekawe do czego sie przydaje ta matura ustna w zyciu.. jak zdalem angielski, niemiecki i wos na 95%, a mature z polskiego kupilem, to tez mam powtarzac klase maturalna?
 
malinowsky - No tak, jak ktoś założy jakiś temat w sprawie stricte MMA, ale nie dość dużego dla Ciebie kalibru to zaraz jest właśnie to "czepianie się" czy też próba zwyczajnego obsztorcowania, niczym jakiś mentor forumowy, że od tego jest już (twój) temat.



PS: Nie trzeba być żadnym humanistą, żeby wiedzieć gdzie szukać konkretnej pomocy jeśli przejebało się tyle czasu i teraz ręka została w nocniku. Z pewnością nie jest to cohones.mmarocks.pl. Sam z resztą widzisz jakie 'typy' się tu udzielają. To samo się tyczy innych gówien typu "lajkowanie" tego czy sramtego.
 
Tak z ciekawości -co to jest literatura podmiotu? Jakiego niby podmiotu? Co to za wytwór ministerstwa edukacji :)
 
Back
Top