PILNIE POTRZEBNA POMOC!

Nie rozumiem czepiania się. To przecież liceum, w tym wieku mało kto poważnie podchodzi do szkoły. Oczywiście są wyjątki jak sultankosmitow, ale kujoni zazwyczaj są w mniejszośći :D
 
Literatura podmiotu to lektóry z których korzystałeś przy omawianiu tematu a literatura przedmiotu to teksty historyczno literackie do dzieł.



BTW jakoś sobie dałem rade sam, wszystkim życzliwym i mniej życzliwym dzięki ;)



Temat do zamknięcia.
 
A jak ja założyłem temat bo potrzebowałem pomocy to mnie przerzucili do innego tematu :p
matura ustna jest brana pod uwagę na jakimś tam kierunku. Co do tematu to ja miałem "szkoła w literaturze i filmie" wziąłem 2 książki, 2 filmy i jeden esej. Te książki to ferdydurke i syzyfowe prace. Jedno z 3 pytań jakie dostałem brzmialo jak nazwa książki syzyfowe prace odnowi sie do treści, jak to rozumiem itp
 
dla potomnych przyszłych maturzystów : )poniżej jest to wzór bibliografii dla przykładowego tematu "Obraz matki w literaturze polskiej"

do tego dołączony jest ramowy plan wypowiedzi, który możecie zabrać na egzamin : D ( takie fatality dla nauczycieli, albo Greg Jackson gameplan: D unanimous na komisji inaczej : D
Imię i nazwisko klasa

Bibliografia


Temat: Proszę wpisać temat w pełnym brzmieniu ( czcionka wytłuszczona)

I. Literatura podmiotu

1. A. Mickiewicz, Do Matki Polki, [w:] A. Kłakówna, P. Kołodziej, To Lubię!, Podręcznik do języka polskiego klasa II, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2003, ISBN 83-89434-15-6, s. 166.
2. A. Mickiewicz, Dziady cz. III, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2004, ISBN 83-7389-590-6.
3. S. Żeromski, Przedwiośnie, Czytelnik, Warszawa 1984, ISBN 83-07-00844-1.
4. Z. Nałkowska, Granica, Czytelnik, Warszawa 1972.

II. Literatura przedmiotu

1. W. Kubacki, Do Matki Polki, Przegląd Humanistyczny 1961, nr 3, s. 9-35.
2. M. Ginter, Przed egzaminem z języka polskiego, Wydawnictwo Geminus, Poznań 1991, ISBN 83-900103-6-4, s. 50-64.
3. D. Kulesza, Romantyzm, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006, ISBN 83-7435-217-5, s. 79-95.
4. W. Maciąg, Ryzykowna gra Cezarego Baryki, [w;] Lektury obowiązkowe, pod red. S Balbusa i W. Maciąga, Wydawnictwo Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wrocław 1975.
5. S. Balbus, Dzieje pewnej kariery, [w:] Lektury obowiązkowe, pod red. S. Balbusa i W. Maciąga, Wydawnictwo Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wrocław 1975.

III. Materiały pomocnicze

1. Ramowy plan wypowiedzi.



Imię i nazwisko klasa

Ramowy plan wypowiedzi

Proszę wpisać temat w pełnym brzmieniu wytłuszczona czcionką.

1. Wstęp:
- motyw matki jako popularny temat literacki,
- rola matki,
- jej funkcja w społeczeństwie,
- materiał literacki (romantyzm i dwudziestolecie międzywojenne).
2. Rozwinięcie:
• Do Matki Polki • A. Mickiewicza
- charakter przemówienia,
- adresat utworu • kobieta w romantyzmie obarczona odpowiedzialnością za wychowanie,
- porównanie do biblijnej Matki Bolesnej, syna • do Jezusa,
- program wychowawczy Matki Polki,
- ostatnia część wiersza • wizja ponurej przyszłości
- wiersz jako hołd dla polskich matek.
• Dziady cz. III • A. Mickiewicza
- pani Rollinson, postać nieszczęśliwa i tragiczna, Matka cierpiąca,
- wizyta u Senatora Nowosilcowa, oskarżenie wobec niego,
- pani Rollinson jako uosobienie Matki Polki z wiersza A. Mickiewicza.
• Przedwiośnie • S. Żeromskiego
- poświęcenie Jadwigi Barykowej dla syna,
- swawola Cezarego i mały wpływ matki na jego wychowanie,
- fascynacja Cezarego rewolucja i konsekwencje tego dla matki,
- zbliżenie syna z matką, jej śmierć i uświadomienie sobie przez Cezarego ogromu krzywd, jakie wyrządził matce,
- Jadwiga Barykowa • matka samotnie wychowująca syna.
• Granica • Zofii Nałkowskiej
- dwie matki Elżbieta Biecka i jej matka,
- motywy psychologiczne postępowania matek,
- problemy emocjonalne i skomplikowana sytuacja życiowa Elżbiety,
- niejednoznaczność oceny postaci • dobra dla innych, ale porzucająca własne dziecko,
- • Granica • jako powieść o skomplikowanej naturze człowieka.

3. Wnioski
• różne obrazy matek,
• różnice w postrzeganiu roli matki w romantyzmie i późniejszych epokach,
• obrazy XX-wieczne bliższe współczesnemu odbiorcy.
 
Back
Top