Auto-Moto czyli o tym czym się poruszamy po drogach

zamontuj szperacz na tył, jak odpali 200w to będzie lepiej jak w dzień.
Kamerka ma sens z czujnikami tył, sama kamerka zależy od miejsca montażu. Dobre są te z wyświetlaczami w lusterku, samo umiejscowienie kamery ma znaczenie bo się zwyczajnie syfi. Tylko pamiętaj, że jak pojeździ z kamerką to następuje degradacja umiejętności parkowania tyłem całkowita.
Dokładnie. Kamera i czujniki oglupiaja.
 
zamontuj szperacz na tył, jak odpali 200w to będzie lepiej jak w dzień.
Kamerka ma sens z czujnikami tył, sama kamerka zależy od miejsca montażu. Dobre są te z wyświetlaczami w lusterku, samo umiejscowienie kamery ma znaczenie bo się zwyczajnie syfi. Tylko pamiętaj, że jak pojeździ z kamerką to następuje degradacja umiejętności parkowania tyłem całkowita.
Dokładnie. Kamera i czujniki oglupiaja.
A to seriale nie ogłupiają? Życzę powodzenia w próbie dyskusji na ten temat.

Obiecałem i koniec tematu. Teraz tylko chodzi o to żeby coś dobrego wybrać.
 
A to seriale nie ogłupiają? Życzę powodzenia w próbie dyskusji na ten temat.

Obiecałem i koniec tematu. Teraz tylko chodzi o to żeby coś dobrego wybrać.
może ogłupianie to złe słowo, ale człowiek bardzo szybko się adoptuje do lepszych warunków, w drugą stronę jest dużo gorzej.
Czujniki na przód przy jeździe miejskiej to raczej zły pomysł, chyba że takie z odpowiednia czułością. Inaczej będzie pikać jak bramki za cyganem.
Na tył celować w trochę droższe, chyba że tańsze od razu 2 zestawy, bo padają jak muchy.
Kamerki teraz też mają zamontowane diody podczerwieni to coś tam widać.
 
Last edited:
A tam gadanie. To zależy od kierowcy i jego podejścia. Jak jeżdżę autem z czujnikami to dla mnie tylko i wyłącznie dodatkowa pomoc szczególnie przy wjeździe do ciemnego garażu lub parkowania w mieście gdzie dobrze jest stawać jak najbliżej się da. Nie wszystko się da zauważyć w lusterkach niestety, a jeszcze jak się ma auto z ograniczoną widocznością to naprawdę czujniki są pomocne. Ja tam zawsze sobie wjeżdżam na lusterka dopiero przy dojeżdżaniu sugeruję się lusterkami+czujnikami. Ale właśnie są ludzie, którzy mając to wyłączają myślenie. Koleżka w półtorej roku rozjebał dwa zderzaki w dwóch różnych autach, bo twierdzi, że skoro ma czujniki to nie musi patrzeć w lusterka :DC:
 
Panowie znowu potrzebuję porady. Pacjent to Lancia Delta 2, 1.6 75km. Przegub wewnętrzny (chyba) strzela przy rozpędzaniu, chamowaniu silnikiem. I teraz pytanie, czy ten przegub podejdzie od jakiegoś fiata? Bo w sklepie gościu nie ma nawet takiego auta w katalogu :siara: Rok Delty to 1994
 
Panowie znowu potrzebuję porady. Pacjent to Lancia Delta 2, 1.6 75km. Przegub wewnętrzny (chyba) strzela przy rozpędzaniu, chamowaniu silnikiem. I teraz pytanie, czy ten przegub podejdzie od jakiegoś fiata? Bo w sklepie gościu nie ma nawet takiego auta w katalogu :siara: Rok Delty to 1994
Daleko masz do Wrocławia? Znam tutaj specjalistę od Lancii z tego okresu i może mieć takie rzeczy na stanie.
 
Potrzebuję pilnej porady. Mercedes W211 2.6 benzyna automat. Przyspieszałem, jednak musiałem awaryjnie zahamować i po tym hamowaniu zapaliła się żółta kontrolka silnika. Zdziwiło mnie to, wróciłem do domu standardowo skrzynia na P i poszedłem. Przed chwilą chciałem go odpalić, sprawdzić czy będzie się paliła ta kontrolka jednak autko nie odpala. Rozrusznik kręci wszystko jest, ale nie odpala. Drugi problem jest taki, że kurwa nie mogłem zmienić ustawienia skrzyni np. z P na D. Spotkał się ktoś z was z czymś takim? Proszę kurwa niech ktoś napisze, że to da się ogarnąć tanim kosztem, jutro auto miało jechać na komis do sprzedaży...
 
Potrzebuję pilnej porady. Mercedes W211 2.6 benzyna automat. Przyspieszałem, jednak musiałem awaryjnie zahamować i po tym hamowaniu zapaliła się żółta kontrolka silnika. Zdziwiło mnie to, wróciłem do domu standardowo skrzynia na P i poszedłem. Przed chwilą chciałem go odpalić, sprawdzić czy będzie się paliła ta kontrolka jednak autko nie odpala. Rozrusznik kręci wszystko jest, ale nie odpala. Drugi problem jest taki, że kurwa nie mogłem zmienić ustawienia skrzyni np. z P na D. Spotkał się ktoś z was z czymś takim? Proszę kurwa niech ktoś napisze, że to da się ogarnąć tanim kosztem, jutro auto miało jechać na komis do sprzedaży...
Ciężko powiedzieć, raczej bez podpięcia pod kompa się nie obejdzie i wtedy będzie jasne.
 
Potrzebuję pilnej porady. Mercedes W211 2.6 benzyna automat. Przyspieszałem, jednak musiałem awaryjnie zahamować i po tym hamowaniu zapaliła się żółta kontrolka silnika. Zdziwiło mnie to, wróciłem do domu standardowo skrzynia na P i poszedłem. Przed chwilą chciałem go odpalić, sprawdzić czy będzie się paliła ta kontrolka jednak autko nie odpala. Rozrusznik kręci wszystko jest, ale nie odpala. Drugi problem jest taki, że kurwa nie mogłem zmienić ustawienia skrzyni np. z P na D. Spotkał się ktoś z was z czymś takim? Proszę kurwa niech ktoś napisze, że to da się ogarnąć tanim kosztem, jutro auto miało jechać na komis do sprzedaży...
Sprawdź czujnik pod pedałem hamulca
 
Sprawdź czujnik pod pedałem hamulca
To jest jakas nadzieja, już na jakims forum motoryzacyjnym o tym wyczytałem. Jutro będzie kombinowane, mam nadzieję, że się uda bez dużych kosztów a przede wszystkim bez straty zbyt dużej ilości czasu.
 
To jest jakas nadzieja, już na jakims forum motoryzacyjnym o tym wyczytałem. Jutro będzie kombinowane, mam nadzieję, że się uda bez dużych kosztów a przede wszystkim bez straty zbyt dużej ilości czasu.
U mnie to był właśnie problem, miałem podobną sytuację. Przynajmniej nie jest drogo
 
Code:
235/45 R18 Nokian                : 98 W XL          C A 72dB
235/45 R18 Michelin Primacy 3    : 98 Y XL          C A 71dB
235/45 R18 Michelin Pilot Sport 3: 98 Y XL, ZR, FSL E A 71dB
                                                    | | |
                                                    | | |_ Głośność
                                                    | |___ Hamowanie na mokrej nawierzchni [A-G]
                                                    |_____ Opór toczenia [A-G]
                                          
98  Indeks nośności max 750 kg
W   Indeks prędkości max 270 km/h
Y   Indeks prędkości max 300 km/h
XL  Informuje, że opona posiada podniesioną ładowność, poprzez zastosowanie wzmocnionej budowy wewnętrznej opony. XL- Xtra Load.
FSL    Ochrona kołnierza felgi

Tutaj wiecej oznaczen:
http://www.auto-opona.pl/oznaczenia

Code:
Symbol        Objaśnienia
BasePen       Opona wyposażona jest w uziemienie elektrostatyczne, poprzez umieszczenie w    rowku środkowym opony mieszanki krzemionkowej, odprowadzającej ładunki elektrostatyczne.
BLT           Opona posiada czarne i wypukłe litery na boku opony, jest to skrót od ang. Raised Black Letters.
BSW           Opona posiada czarne napisy na boku, jest to skrót od ang. Black Sidewall.
COLD          Przypomnienie, że ciśnienie w oponach należy mierzyć przy zimnych kołach.
DOT           Skrót od ang. Department Of Transport. Oznacza, że opona może być sprzedawana na terenie USA, ponieważ spełnia wymogi bezpieczeństwa Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych. Za symbolem DOT pojawia się ciąg kilkunastu znaków, który jest zakodowaną informacją o fabryce, które wyprodukowała daną oponę, o całej partii produkcyjnej opon, jak również zawiera datę produkcji opony - 4 ostatnie cyfry, np. 4808, oznacza 48 tydzień 2008 roku.
DSST          Oznaczenie opon typu Run Flat, stosowane na oponach Dunlop.
ECE, e, E     Skrót informujący, że opona posiada homologację do użytkowania na ternie Unii Europejskiej.
EMT           Skrót stosowany na oponach Goodyear, oznacza opony z technologią typu Run Flat.
FP            Fringe Protector - albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS.
FR            Oznacza oponę z rantem ochronnym na felgę. Spotyka się także oznaczenia: FR, RFP lub MFS. Opona z rantem ochronnym najczęściej występują w oponach niskoprofilowych, o profilu 55 lub niższym, w których ryzyko         uszkodzenia felgi jest większe.
G1            Symbolizuje czujnik kontroli ciśnienia w oponie.
INSIDE        Występuje na oponach asymetrycznych. Mówi o sposobie montażu danej opony. INSIDE oznacza, że ta strona opona powinna być zamontowana w stronę auta, nie powinna być widoczna z boku pojazdu.
JLB           Jest to skrót od Jointless Band, opisuje bezkońcowe nylonowe opasanie.
LI            Jest skrótem od Load Index. Wskazuje maksymalną nośność, ładowność opony, wyrażoną w LI, który ma swoje odpowiedniki w kilogramach.
LT            Stosowane jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Określa przeznaczenie opon: do pojazdów typu lekka ciężarówka - Light Truck. Umiejscowione jest przed rozmiarem opony.
MAX           Maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie.
M+S           Pochodzi od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg). Umieszczane jest na oponach zimowych i całorocznych.
OWL           Informuje, że na oponie występują litery w białym kolorze - Outlined White Leterring.
OUTSIDE       Oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz umieszczane jest na oponach asymetrycznych. Informuje o sposobie montażu opony. Bok opony z tym symbolem, montowany powinien być na zewnątrz auta, tak, by dany bok był widoczny.
P             Symbol stosowany na oponach w Stanach Zjednoczonych. Informuje, że dana opona jest przeznaczona do samochodów osobowych.
PAX           Informuje, że opona wyposażona jest w system zero ciśnieniowy. Stosowane na oponach Michelin.
PSP-Beta      Informuje, że opona posiada system redukcji hałasu.
R             Określa typ opony: radialna
RBL           Informuje, że opona ma czarne, wklęsłe litery na boku - Recessed Black Lettering.
RETREAD       Określa, że opona była bieżnikowana.
RF lub Reinf. Opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana. Uwaga: W przypadku opon dostawczych RF jest mniejszym wzmocnieniem niż C, dlatego przed zastosowaniem zalecamy sprawdzenie w instrukcji czy dopuszczalna jest opona RF czy musi być C. Informuje, że opona ma wzmocnioną konstrukcję, zwiększoną ładowność, nazywana bywa oponą wzmacnianą - Reinforced, XL.
RFT           Jest skrótem od Run Flat Tires, określa oponę typu Run Flat, która umożliwia jazdę po przebiciu. Stosowane w Bridgestone, Firestone, Pirelli.
RIM PROTECTOR Informuje, że opona posiada rant chroniący felgę przed uszkodzeniem.
ROF           Jest skrótem od Run On Flat, oznacza oponę, która umożliwia dalszą jazdę nawet po utracie ciśnienia wskutek przebicia. Używane przez Goodyeara oraz Dunlopa.
ROTATION      Wyznacza kierunek toczenia się opony, jest to informacja montażowa.
RSC           Występuje na oponach typu Run Flat produkowanych przez Bridgestone. Jest skrótem od Run Flat System Component.
RWL           Raised White Lettering - wypukłe litery w kolorze białym informuje , że na oponie występują białe, wypukłe litery - Raised White Lettering.
SST           Występuje na oponach Bridgestone. Informuje, że opona posiada system Self Supporting Technology, umożliwiający jazdę po przebiciu opony, z ciśnieniem zerowym.
SI            Informuje o maksymalnej dopuszczalnej prędkości, z jaką dana opona może być użytkowana - Speed Index.
TL            Informuje o bezdętkowej konstrukcji opony - Tubeless Tyre.
TT            Informuje o dętkowej konstrukcji opony - Tubed Type Tyre.
ULW           Występuje na oponach Dunlop. Informuje o zastosowaniu budowy, która powoduje zmniejszenie wagi opony.
XL            Informuje, że opona posiada podniesioną ładowność, poprzez zastosowanie wzmocnionej budowy wewnętrznej opony. XL- Xtra Load.
ZP            Występuje na oponach Michelin, określa oponę typu Run Flat, która umożliwia kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia.

Oznaczenia występujące na niektórych oponach
- (*) :    Opony homologowane przez BMW
- 10-PR :    Ply Rating (PR) jest wskażnikiem wytrzymałości opony. Cyfra nie ma bezpośredniego związku z ilością warstw opony.
- 12-PR :    Ply Rating (PR) jest wskażnikiem wytrzymałości opony. Cyfra nie ma bezpośredniego związku z ilością warstw opony.
- 14-PR :    Ply Rating (PR) jest wskażnikiem wytrzymałości opony. Cyfra nie ma bezpośredniego związku z ilością warstw opony.
- 16-PR :    Ply Rating (PR) jest wskażnikiem wytrzymałości opony. Cyfra nie ma bezpośredniego związku z ilością warstw opony.
- 18-PR :    Ply Rating (PR) jest wskażnikiem wytrzymałości opony. Cyfra nie ma bezpośredniego związku z ilością warstw opony.
- (1Z) :    POCHODZENIE BRIDGESTONE
- (2Z) :    POCHODZENIE BRIDGESTONE
- (3Z) :
- 4-PR :    Ply Rating (PR) jest wskażnikiem wytrzymałości opony. Cyfra nie ma bezpośredniego związku z ilością warstw opony.
- 6-PR :    Ply Rating (PR) jest wskażnikiem wytrzymałości opony. Cyfra nie ma bezpośredniego związku z ilością warstw opony.
- 8-PR :    Ply Rating (PR) jest wskażnikiem wytrzymałości opony. Cyfra nie ma bezpośredniego związku z ilością warstw opony.
- A :
- (A) :    Opony homologowane dla Renault Espace IV 18"
- Alfa Romeo :
- AM6 :    Aston Martin
- AM8 :    Aston Martin
- AM9 :    HOMOLOGACJA DLA ASTON MARTIN: DB9 VOLANTE VA V8
- AML :
- AMR :
- (AMS) :    Aston Martin
- (AMX) :    Aston Martin
- AO :    Audi
- (AU) :    Opony homologowane przez Audi
- (AZ) :    Opony homologowane przez Alfa Romeo / Fiata / Subaru / Toyotę
- (B) :    Opony homologowane dla Bentleya
- (B1) :    Opony homologowane dla Bentleya
- BL :    Black Label : Czarne napisy na brzegu opony.
- (BL) :
- BS :    Black Stylized : napisy na brzegu opony są w stylizowane czarne litery.
- BSW :    Black Side Wall : oznacza, że brzeg opony jest czarny.
- (BZ) :    POCHODZENIE BRIDGESTONE
- C :    Odnośnik dla pojazdu użytkowego - ciężarówki.
- (C1) :    Opony homologowane przez Chrysler Viper
- CD :
- Conti-Seal :    Self-selling standard production tyres
- CRAMPONS :
- (CZ) :    Opony homologowane przez Subaru
- DA :    Opony z Domyslnym Wyglądem, drugi wybór z taką samą gwarancją producenta
- DEMO :    Opony zamontowane i zdemontowane po przejechaniu kilku metrów. Opony nowe na gwarancji.
- DOT 07 :    Rok produkcji: 2007
- DOT 08 :    Rok produkcji: 2008
- DOT 09 :    Rok produkcji: 2009
- DOT 10 :    Rok produkcji: 2010
- DSST :    Dunlop Self-Supporting Technology run-flat tires : są przewidziane przez Dunlop do jazdy po przebiciu opony.
- DT :
- DT1 :    Nowa wersja profilu opony
- (DZ) :    Opony homologowane przez Hondę / Mazdę / Toyotę
- EMT :    Goodyear Extended Mobility Tire : są przewidziane przez Goodyear do jazdy po płaskim terenie.
- (EZ) :    Opony homologowane przez Audi / Mazdę 6
- (F) :
- Ferrari :
- Ferrari-Maserati:
- FI :
- Fiat :
- (FO) :    Opony homologowane przez Forda
- FP :    BRZEG OCHRONNY ALUFELGI
- FR :    Ochrona felgi
- (FSL) :    Ochrona kołnierza felgi
- (FZ) :    POCHODZENIE BRIDGESTONE
- (G) :    Opony zalecane dla Volkswagen Golf
- G1 :    Zewnętrzna średnica gdzie szerokość bieżnika jest różna od samej opony bez oznaczenia G1. Trzeba obowiązkowo montować 4 opony z G1 jeśli pojazd ma 4 koła napędowe.
- (GZ) :    Opony homologowane przez Subaru
- HARD :
- HO :    Honda
- HRS :    Hankook Runflat System
- (HZ) :    POCHODZENIE BRIDGESTONE
- (J) :    Opony homologowane przez Jaguara
- (JRS) :    Opony homologowane przez Jaguara
- (JZ) :    Opony homologowane przez Seata / Subaru
- K1 :    OPONA K1
- (K1) :    Opony homologowane przez Ferrari
- (K2) :    Opony homologowane przez Ferrari
- (KZ) :    Opony homologowane przez Nissana / Toyotę
- L :
- Lamborghini :
- Lancia :
- LRO :    Land Rover
- LRR :    Nowa mieszanka kauczukowa, która oferuje wydajnosc i wieksze oszczednosci
- LTS :
- (LZ) :    Opony homologowane przez Lancię
- (m) :
- M :
- Mazda :
- MC1 :    Mc Laren
- MEDIUM-HARD :
- MFS :    Max Flange Shield : ochronne wzmocnienie brzegu wieńca, chroni oponę przed uszkodzeniami spowodowanymi chodnikami.
- MGT :    Maserati
- (MO) :    opony homologowane przez Mercedesa
- (MO1) :    Opony homologowane przez Mercedesa SL65 AMG
- MOExtended :    Mercedes Extended (Runflat)
- M+S :    Skuteczne na grząskim gruncie.
- (MZ) :    Homologacja specjalna dla Mitsubishi / Toyoty
- (N0) :    Opony homologowane przez Porsche. Tabela numeryczna opon według specyfikacji Porsche wskazuje różne zmiany tej samej opony w stosunku do poprzedniej generacji.
- (N1) :    Opony homologowane przez Porsche. Tabela numeryczna opon według specyfikacji Porsche wskazuje różne zmiany tej samej opony w stosunku do poprzedniej generacji.
- (N2) :    Opony homologowane przez Porsche. Tabela numeryczna opon według specyfikacji Porsche wskazuje różne zmiany tej samej opony w stosunku do poprzedniej generacji.
- (N3) :    Opony homologowane przez Porsche. Tabela numeryczna opon według specyfikacji Porsche wskazuje różne zmiany tej samej opony w stosunku do poprzedniej generacji.
- (N4) :    Opony homologowane przez Porsche. Tabela numeryczna opon według specyfikacji Porsche wskazuje różne zmiany tej samej opony w stosunku do poprzedniej generacji.
- (N5) :    Opony homologowane przez Porsche. Tabela numeryczna opon według specyfikacji Porsche wskazuje różne zmiany tej samej opony w stosunku do poprzedniej generacji.
- (N6) :    Opony homologowane przez Porsche. Tabela numeryczna opon według specyfikacji Porsche wskazuje różne zmiany tej samej opony w stosunku do poprzedniej generacji.
- NHS :    Not for Highway Service
- (NZ) :    POCHODZENIE BRIDGESTONE
- OBL :    Outlined Black Letters : napisy na brzegu opony są czarne.
- Opel :
- OWL :    Off White Letter : białe napisy na brzegu opony.
- OWT :    BIAŁY KONTUR LITER
- (OZ) :    POCHODZENIE BRIDGESTONE
- Pax :    W przypadku utraty ciśnienia w oponie Michelin, technologia pozwala kontynuować bezpieczną jazdę na odcinku 200 km, z prędkością 80 km/h.
- (PE) :    Opony homologowane przez Peugeot
- (PZ) :    Opony homologowane przez Forda / Mazdę / Mercedesa / VW
- (QZ) :    Opony homologowane przez Mini
- (R01) :    Specyficzny odnośnik producenta dla pewnych modeli marki Audi (Quattro, RS4, RS6, R8)
- (R02) :    Specyficzny odnośnik producenta dla pewnych modeli marki Audi (Quattro, RS4, RS6, R8)
- RB :    Czarne oznaczenie literowe, w białej obwódce
- RBL :    Raised or Recessed Black Letters : napisy na brzegu opony są czarne i wytłuszczone.
- RBT :    Raised Black Letters Tubeless : napisy na brzegu opony są czarne i uwypuklone.
- Renault :
- RGL :    Raised Gold Letters : napisy na brzegu opony są złote i wytłuszczone.
- RPB :    Rim Protection Bar
- RunFlat :    są przewidziane do jazdy po przebiciu opony.
- RWL :    Raised White Letter : napisy na brzegu opony są białe i uwypuklone.
- (RZ) :    POCHODZENIE BRIDGESTONE
- S1 :
- S2 :
- S78 :
- SB :    Serrated Black Stripe : napisy na brzegu opony są czarne i z paskami.
- SBL :    Serrated Black Letters : napisy na brzegu opony są czarne i z paskami.
- Seal :    Self-selling standard production tyres
- Seat :
- Skoda :
- SOFT :
- SPIKE :    Opony ozdobione gwoździami.
- SSR :    Self-Supporting Run-Flat Tyre lub opona o bokach nośnych. System jazdy z przebitą oponą umożliwia kierującemu jazdę na odcinku 80 km z maksymalną prędkością 80 km/h. Każdy pojazd wyposażony w opony SSR musi obowiązkowo posiadać system kontroli ciśnienia.
- STUDDABLE :    Opony ozdobione gwoździami. Używać 4 opon. Opony ozdobione gwoździami są podporządkowane rozporządzeniom regionalnym.
- SUPER-SOFT :
- (SZ) :    Opony homologowane przez Mazdę MPV
- TH :
- TL :    Tubless, opony bezdętkowe.
- TO :    Toyota
- TT :    Tubetype, opony dętkowe.
- (TZ) :    Opony homologowane do Mazdy 6
- (UZ) :    Opony homologowane przez BMW 3 / Skodę
- V1 :    Nowa mieszanka kauczukowa, która oferuje wydajnosc i wieksze oszczednosci
- (VO) :    Opony homologowane dla Volkswagena
- VSB :    Vertical Serrated Band
- VW :    Volkswagen
- (VZ) :    POCHODZENIE BRIDGESTONE
- WET :
- WL :    White letter : białe napisy na brzegu opony.
- WSW :    White Sidewall : Ten zwrot oznacza opony z białym brzegiem.
- WTCC :
- WW :    Ten zwrot oznacza opony z białym brzegiem.
- WWW :    Ten zwrot oznacza opony z białym brzegiem.
- (WZ) :    POCHODZENIE BRIDGESTONE
- XL :    Są to opony wzmocnione, z wyższym wskaźnikiem obciążenia.
- (XZ) :    POCHODZENIE BRIDGESTONE
- (YZ) :    POCHODZENIE BRIDGESTONE
- ZP :    Michelin ZP jest technologią jazdy po terenie płaskim (runflat) marki Michelin. System jazdy po terenie płaskim umożliwia kierującemu jazdę na odcinku 80 km z maksymalną prędkością 80 km/h.
Przypminam, czas powoli opony zmieniac!
 
23517519_1563381370444618_3358649941897819442_n.jpg
 
Back
Top