"Nie przesadzałbym ani z Nordstream II, ani z alternatywami dla energii. NordStream sztucznie generuje wysoką stawkę za przesył gazu, znacznie wyższą niż przesył przez jamalski."
Wyższa cena fizycznego transferu jest niwelowana przez brak opłat za przesył przez Europę wschodnią (Ukrainę, Polskę). Gdyby ten projekt nie był rentowny, nie byłby budowany. Poza tym niemiecka gospodarka nie zawraca. Dawno temu pewna niemiecka firma zrobiła samochód wyścigowy z silnikiem umieszczonym za tylną osią. Wypieprzał się na każdym zakręcie. Dorzucali zderzaki z cementu z przodu, ulepszali zawieszenie, dodali elektroniki zmniejszali masę silnika. Do tej pory go ulepszają i nazywa się Porsche 911. Jeśli Niemcy zbudowali sobie wiatraki oraz fotowoltonikę to będą z niej korzystać, nawet jeśli bardziej opłacałoby się korzystać z czegoś innego.
"Co do stoczni, to oczywiście. W Bałtyku nie zbudujemy, ani nie wyremontujemy tankowca, bo taki do nas nie przypłynie. Ale luksusowe jachty to tak jak luksusowe samochody. Wszystko fajnie, ale sprzedasz więcej volkswagenów golfów niż porsche carrera."
Robotnik który składa Porsche 918 zarabia więcej od robotnika który składa Golfa i dużo więcej od robotnika składającego samochód marki Tata. To holding Porsche jest właścicielem Volkswagena, a nie odwrotnie, mimo iż wiemy która firma produkuje więcej samochodów.
Tak samo jest z hutami szkła, obecnie w Polsce ostały się bodaj trzy zakłady, które produkują butelki - czyli prawdziwy biznes. Reszta to małe zakłady hutnicze, zajmujące się zdecydowanie mniejszą branżą szklaną, jakieś bombki, szklanki itd.
Branża totalnie dla mnie nieznana, nie znam się to się nie wypowiem