Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Na publio.pl Metro 2033 za darmo na kindle i inne czytniki.
W ciągu siedemnastu lat, które minęły od momentu wydania pierwszej oficjalnej książki Sapkowskiego w języku rosyjskim, cykl wiedźmiński stał się niewątpliwym hitem i bestsellerem. Jest wciąż dodrukowywany i wznawiany • oto teraz wydawnictwo • AST • znów wydaje wszystkie książki w nowej szacie graficznej (jej jakość miłosiernie przemilczmy).
Najdziwniejsze, że na rosyjskojęzyczną fantastykę książki Sapkowskiego wywarły stosunkowo niewielki wpływ. Przypomnieć sobie mogę tylko dwa przypadki jawnej inspiracji. Przede wszystkim to cykl • Wiedźmin z Wielkiego Kijowa • Władimira Wasiljewa. Autor wykorzystuje oryginalny anturaż technofantasy, i wiedźmini walczą w nim przeciwko ożywionym mechanizmom. Wasiljew napisał dziesięć nowel z tego cyklu, a jedenastą • specjalnie dla obecnej antologii • Solarisu • .
Sam Geralt z Rivii pojawił się w powieści • Осенний лис • ( • Jesienny lis • ) Dmitrija Skiriuka. W jednej z nowel z Geraltem spotyka go główny bohater powieści, zielarz Żuga. Jak przyznał Skiriuk, początkowo była to zupełnie inna postać, ale bardzo przypominała Geralta, a ponieważ cała powieść zbudowana jest na tym, że pojawiają się w niej postaci ze znanych książek, Geralt wygląda w niej mniej więcej naturalnie. Zapewne właśnie po części pod wpływem cyklu wiedźmińskiego pojawiła się na świecie wiedźma Wolcha Olgi Gromyko (vide powieść • Zawód: wiedźma • i jej kontynuacje).
Pozostali autorzy, którzy są czasem oskarżani o zapożyczenia, co do zasady nic podobnego do opowieści o wiedźminie nie napisali. Co najwyżej wykorzystali chodliwą formułę powieści w nowelach, bardziej popularną w Polsce i niemal nie stosowaną na postsowieckich przestrzeniach. I oczywiście, istnieje także niezliczona ilość amatorskich fanfików, ale wszystkie one z reguły pozostają nie tylko poza obrębem publikacji papierowych, ale także poza granicą dobra i zła.