Polityka

• Panie marszałku, a jaki program tej partii?
• Najprostszy z możliwych. Bić kurwy i złodziei, mości hrabio.

Idealny program : ) Rozpisaliście się panowie ostro. Z niektórymi się zgadzam z innymi mniej. Co do prywatzacji to w większości przypadków była to zorganizowana akcja mająca na celu od razu wyłożyć takie przedsiębiorstwo i za to powinien być ostry wpierdol.
Obecnie według Centrum A.Smitha podatki zabierają 75% pensji
Ludzie i tak sobie sprawy nie zdają, że to podatki żrą tę pensję, myślą że to drogo ale tak musi najwidoczniej być, znikomy procent ma świadomość, że to złodziejskie działanie rządu w stosunku do ludzi.

Ale jak mi kierownik każe zamówić coś co w katologu kosztuje 2000 tysiące złotych a na allegro to kosztuje 300 zł to ręce opadają. Państwo samo wewnętrznie niszczy siebie. Spółka giełdowa JSW S.A. zleciła budowę szybu dla nowej kopalni, błędnie zostały przeprowadzone analizy geologiczne koszt inwestycji wzrósł o 100% nikt się nie przejmuje
To jest bardzo przygnębiający obraz polskich firm. Dla mnie to jest sabotaż i taka swobodna lekkość bytu powinna być surowo karana. Tymczasem tacy ludzie jeszcze dostają premię nawet jak zawalą po całości.
 
@rasiak napisał: "Proszę wytłumacz mi czy w obecnym stanie nikt nie gra na twoich rządzach i pragnieniach? Te wszystki promocje i wyścigi po "karpia w Realu" itd.To o czym mówisz moim zdaniem już dawno się dzieje i nie zmieni tego ewentualna transformacja w liberalną gospodarkę"



Nie przypominam sobie abym pisał, że a.) tak się nie dzieje obecnie b.) gospodarka bardziej liberalna cos tutaj zmieni. Chodziło mi o aspekt psychologiczny wolnego obrotu towarem, w którym pomimo wzrostu wskaźników, skazani jestesmy aby służyć niskim instynktom. Gdzie najbardziej opłacalna produkcja, to ta która gra na najniższych potrzebach, a idiokracja nie tylko wdziera sie w ramówki programów TV (np. co się stało z Discovery Channel przez 10 lat, jest godne pożałowania), ale we wszytskie obszary naszego życia, czyniąc je bezcelową automasturbacją... Fight Club oddaje dobrze to co czuje syty człowiek świata zachodu (albo jak niewiele czuje). Zastanawiałem się głośno czy te same mechanizmy rynkowe można efektywniej zaprzęgnąć do realizacji "wyższych" celów tak aby sam konsumpcjonizm, nabrał jakiegos większego sensu.
 
@krolikbartek - 1.) Nie plułbym tak na czerwonych WF-istów skoro w krajach demokratycznych (nie tylko z nazwy) czerwonych, żyje się obecnie najlepiej, a więc cos muszą robić dobrze. 2.) Płaca minimalna wymusza na pracodawcy szukanie innych dróg zwiększenia wydajności pracy, bez sięgania po najprostszy srodek ochrony swojego stanu posiadania. 3.) Nie za bardzo sobie wyobrażam jak ABW skutecznie weryfikuje np. pracowników państwowych kolei niemieckich, pod kątem dostepu do informacji niejawnych, stanowiących tajemnice państwową. Państwo Polskie musi być zdolne zapewnić sobie transport towarów koleją - to kwestia suwerenności. Żaden inny, silny kraj europejski, swoich własnych kolei towarowych sie nie pozbył i tutaj lezy granica oszczędności.
 
DB w Niemczech




Po najbliższych wyborach ma zostać sprywatyzowana.

Obecnie według Centrum A.Smitha podatki zabierają 75% pensji




Zdaje się, że, 48%, ale nie pamiętam, czy uwzględniają tam VAT.




Nie plułbym tak na czerwonych WF-istów skoro w krajach demokratycznych (nie tylko z nazwy) czerwonych, żyje się obecnie najlepiej, a więc cos muszą robić dobrze.


Ludzię chętnie powołują się na przykład Skandynawii czy Niemiec jako triumfu państw socjalnych. Jednak to tylko przyczyna, a skutkiem był wieloletni kapitalizm w tych krajach. http://multibook.pl/pl/p/Tymoteusz-Juszczak-Ordoliberalizm.-Historia-niemieckiego-cudu-gospodarczego-EBOOK/152




Płaca minimalna wymusza na pracodawcy szukanie innych dróg zwiększenia wydajności pracy, bez sięgania po najprostszy srodek ochrony swojego stanu posiadania.


http://mises.pl/blog/2012/09/23/hazlitt-ekonomia-w-jednej-lekcji-r-19-ustawowe-place-minimalne/



Warto poczytać o Singapurze, gdzie nie ma ani ustawowje płacy minmalnej ani związków zwodowych. A potem sprawdzić średnie zarobki.
 
Poczytam o placy min., bo moze bronie jej zbyt mocno. Co do DB to i Cargo bedzie prywatyzowane w tym roku, ale z zachowaniem pakietu kontrolnego akcji. W Szwecji socjalisci rzadza od lat 20stych i przegrali wybory tylko 2 razy, tak wiec nie liberalizm budowal ich dobrobyt.
 
Na dobroty pracowali zdecydowanie dłużej niż 20 lat. Szczególnie w XIX wieku i na początku lat 90 XX. http://liberalis.pl/2007/03/11/artur-stepkowski-szwecja-%E2%80%93-cud-socjalizmu-czy-rownia-pochyla/?cp=1



Jak mawiał w XVIII Adam Smith, bogactwo bierze się z pracy, a nie z wydatków.
 
Szwecja, czy Norwegia to nie państwa socjalistyczne, tylko opiekuńcze - tzw. welfare state. Trzeba zaznaczyć, że mimo bardzo wysokich obciążeń podatkowych w tych krajach jest większa wolność gospodarcza niż np. w Polsce. Tam nie utrudnia się przedsiębiorcy życia, tak jak u nas. Poza tym te ich socjalne zapędy niedługo zaczną przynosić efekty w postaci braku poczucia odpowiedzialności i niemożności radzenia sobie w życiu bez pomocy państwa. Nie należy traktować ludzi jak debili, bo nawet jeśli nimi nie są to wkrótce, przez takie działanie, się nimi staną,
 
A z tymi kolejami to chodzi o to, że wszystkie usługi, które wykonują teraz można by było dostać taniej, z oczywistych względów. Stany zagrożenia państwa, czy wojny to akurat inny przypadek i zawsze można użyć świadczenia rzeczowych.
 
Państwo nie musi byc opiekuńcze, ba nie powinno. Są skrajne przypadki jak kobiety w ciąży, ok. Niech państwo, a raczej jej minister finansów odpier... się od moich pieniędzy, które pakuję w kolejne nikomu niepotrzebne sejmiki czy inne urzędy. Obywatele są za bardzo opiekuńczy w stosunku do urzędników.
 
@TheChosen1



Sorry nie obraź się ale stwierdzenie,że konsupcjonizm ma nabrać jakiegoś większego sensu i służyć wyższym celom jest absurdalne. Chyba.że chodzi ci o to że celem niego ma być rozwój narodowej gospodarki i Wielkie Niemcy:-) O sorry Polska. Nie sądzę,że w kraju z taką historią jak Polska wszyscy ulegli by niskim instynktom.Nie wiem w jakich kręgach się obracasz,ale ja osobiście widzę coraz więcej oddolnych inicjatyw ku wyższym celom np. partiotycznym Marsz Niepodległości,Marsz ku pamięci rotmistrza Pileckiego itd.
 
Szwecja, czy Norwegia to nie państwa socjalistyczne, tylko opiekuńcze - tzw. welfare state. Trzeba zaznaczyć, że mimo bardzo wysokich obciążeń podatkowych w tych krajach jest większa wolność gospodarcza niż np. w Polsce. Tam nie utrudnia się przedsiębiorcy życia, tak jak u nas. Poza tym te ich socjalne zapędy niedługo zaczną przynosić efekty w postaci braku poczucia odpowiedzialności i niemożności radzenia sobie w życiu bez pomocy państwa. Nie należy traktować ludzi jak debili, bo nawet jeśli nimi nie są to wkrótce, przez takie działanie, się nimi staną,


Masz rację, proces dekomodyfikacji w tych krajach jest bardzo zawansowany.



Co do obciążeń podaktowych, to trzeba pamiętać, że stawki podatkowe to jedno, a faktycznie odprowadzane części dochodu drugie, np. Szwedzi bardzo częśto unikają płacenia podatków; najjaskrwszy przykład to Stany Zjednoczone 90% podatku dochodowego dla najbogatszych z lat 60 ubiegłego wieku. Formalnie był niespotykanie wysoki, ale co z tego, kiedy właściwie nikt nie oddawał takiej części swojego dochodu.
 
@rasiak - to, że widac je coraz częściej to częściwy dowód na to, że duża część ludzi jest znużona konsumeryzmem i szukają innej tożsamości ponad tą kliencką. Nic co mówisz, nie kłóci się z tym co ja powiedziałem. Znowuż inicjatywy, które mam na myśli to choćby CSR, którym się chce chwalić coraz więcej firm w Polsce i na świecie, ale wciąż za mało tego sie pojawia.







@krolikbartek - "A z tymi kolejami to chodzi o to, że wszystkie usługi, które wykonują teraz można by było dostać taniej, z oczywistych względów." Dla mnie nie są one takie oczywiste, skoro CARGO przynosi ogromne zyski i radzi sobie świetnie z konkurencją. "Stany zagrożenia państwa, czy wojny to akurat inny przypadek i zawsze można użyć świadczenia rzeczowych." - przewozy o których nie masz i nie powinieneś mieć pojęcia są realizowane niemal codziennie i tutaj nie chodzi o "nagły wypadek", a o stałe utrzymanie bezpieczeństwa państwa.
 
Wplatanie wątków szpieowskich by udowodnić zagrożenie płynące z gospodarczego wolnego rynku jest trochę nie poważne;) W czasach kiedy technologie typu HAARP mogą "widzieć" przez ściany, kiedy satelity zaglądają nam do okien, gdy niemal każdy komunikator internmetowy jest monitorowany, nie móiąc już o rozmowach i SMSach - oraz przepływie samochodów - prywatyzowanie PKP nie jest żadnym problemem.



Odnośnie kolei. Z tego co czytałem w UK jest kilkanaście spółek przewozowych które konkurują ze sobą na rynku. Oczywistym jest, że taka sytuacja jest kożystniejsza dla klienta niż monopol, bądź prawie monopol.



Swoją drogą wartościowa duyskusja się wywiązałą co potwierdza, że o polityce można rozmawiać na poziomie.
 
Bijan daj już że se spokój z tą polityką bo się tylko nie potrzebno się nakręcasz. I tak wybiorą albo PO albo PiS. Reszta co była mądrzejsza i może by zagłosowała na kogoś normalnego już wyjechała do Anglii. Zresztą to co piszesz to może z 10% ludzi zrozumie do reszty i tak nic nie dociera poza "Faktami" na TVN i "Tańcem z gwiazdami".
 
"Wplatanie wątków szpieowskich by udowodnić zagrożenie płynące z gospodarczego wolnego rynku jest trochę nie poważne;)"



Akurat mam z tymi zagadnieniami stycznośc i moge Cie zapewnić, że ABW prześwietla każdego pracownika kolei państwowych z dostępem do informacji niejawnych i w górę. Technologia też nie jest tak dobra jakby sie mogło zdawac, bo USA już dawno wyniosłoby się z Afganu, a szpiega CIA nie złapanoby wczoraj w Moskwie, skoro czynnik ludzi byłby zbędny.



Co do konkurencji na torach to takowa obecnie istnieje i PKP CARGO radzi sobie wysmienicie. Ja mówie o utrzymaniu takiego bytu jak przewoźnik narodowy, nawet jeżeli miałoby się do niego dopłacać (co nie ma miejsca obecnie a wręcz przeciwnie), w celu zapewnienia minimum bezpieczeństwa. Nie mówieprzeciez o tym by zakazać konkurencji.
 
Nikt nie mówi, że czynnik ludzki jest zbędny i że technologia jest idealna. Mówię jedynie, że wynoszenie na piedestał wagi przewozów kolejowych w kwestii bezpieczeństwa Panstwowego jest w dzisiejszych czasach absurdalne. ABW dziś raczej nie ma problemu żeby prześwietlić kogokolwiek (ilość sprawdzanych bilingów przez służby PL rośnie z roku na rok) i to czy "klient" pracuje w spółce Państwowej, czy prywatnej jest mało istotne. Niemniej jednak tak jak pisałem, przy dzisiejszych możliwościach jest to problem drugorzędny. Wprowadzanie wolnego rynku nie równa się likwidacji służb wywiadowczych i kontrwywiadowczych.



USA nigdy nie miała na celu "szybkiego wyjścia" z Afganistanu:)

Ja mówie o utrzymaniu takiego bytu jak przewoźnik narodowy, nawet jeżeli miałoby się do niego dopłacać (co nie ma miejsca obecnie a wręcz przeciwnie), w celu zapewnienia minimum bezpieczeństwa. Nie mówieprzeciez o tym by zakazać konkurencji.


Tyle tylko, że wtedy konkurencja jest kulawa (czyli taka jak dziś) bo jedna spółka nawet kiedy jest nie rentowna jest niezatapialna - bo jest dotowana z budżetu. Chyba oczywistym jest, że w takiej sytuacji o zdrowej konkurencji mowy być nie może.
 
Jeszcze odnośnie kolei. http://mises.pl/blog/2013/05/15/fiszer-czy-zje-nas-deutsche-bahn/#comment-14723

Jeden z komentarzy

Szwajcaria • 600 przewoźników w jednym państwie • i działa!

Taki wykaz znalazłem, tylko nie wiem, czy jest kompletny. Zresztą może tylko spółki matki zostały w nim wymienione.

- Appenzeller Bahnen (AB)- Bremgarten-Dietikon Bahn (BD)- Bern-Lótschberg-Simplon Bahn (BLS)- Brienz-Rothorn Bahn (BRB)- Bodensee-Toggenburg Bahn (BT)- Brig-Visp-Zermatt Bahn (BVZ) - od 01.01.03 połączyła się z Furka Oberalp- Brónigbahn (SBB Brónig)- Chemin de fer Bióre-Apples-Morges- City Night Line (CNL)- Dampfbahn Furka-Bergstrecke (DFB)- Furka-Oberalp Bahn (FO) - od 01.01.03 połączyła się z Brig-Visp-Zermatt Bahn- Jungfraubahnen- Luzern-Stans-Engelberg Bahn (LSE)- Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) - od 23.01.03 z połączenia BVZ i FO- Montreux-Oberland Bahn (MOB)- Niesenbahn- Oberaargau-Solothurn-Seeland- Oensingen-Balsthal Bahn (OeBB)
- Pilatus Bahn (PB
)
- Rhótische Bahn (RhB
)
- Rigi Bahnen (RB
)
- Rorschach-Heiden Bahn (RHB
)
- Bergbahn Rheineck-Walzenhausen
- Schweizerische Bundesbahnen (SBB
)
- Seilbahnen der Schweiz (SVS
)
- Sihltal Zórich Uetliberg Bahn (SZU
)
- Societó Subalpina
- Sursee - Triengen Bahn (ST
)
- Titlis Rotair
- Transport Publique du Chablais (TPC
)
- Voralpen Express
- Verband óffentlicher Verkehr (VóV
)
Inni przewoźnicy, połączeni z innymi, lub o zmienionych nazwach (w nawiasie rok utworzenia):
- AlpTransit Gotthard ATG
1998 między Erstfeld-Amsteg Grund, tylko dla budowy NEAT
,
- Appenzeller Bahnen AB
2006 dawniej Rorschach-Heiden-Bergbahn
- BLS AG BLS
2006 z fuzji BLS Lótschbergbahn i Regionalverkehr Mittelland
- Chemin de fer de l'Etat de Genóve CFEG
1888 Genóve-Eaux-Vives - granica w Annemasse
- Chemins de fer du Jura CJ
1944 częściowo wąskotorowe
- Dampfbahn-Verein Zórcher Oberland DVZO
2000 Bóretswil-Bauma, od 1978
- Deutsche Bahn DB
1994 Rejon Szafuzy i Bazylei, tory własności Niemiec
- Ferrovie dello Stato FS
1992 ruch osobowy: Trenitalia
- Hafenbahn des Kantons Basel-Stadt HBS
1924 Kleinhóningen, St. Johann, tylko towarowe
- Hafenbahn des Kantons Basel-Landschaft HBL
1940 Au, Birsfelden, tylko towarowe
- Kriens-Luzern-Bahn KLB
1886 tylko towarowe
- Oensingen-Balsthal-Bahn OeBB
1899
- ósterreichische Bundesbahnen óBB
1947 Buchs, St. Margrethen
- Rigi-Bahnen RB
1992 Fusion ARB + VRB
- Schweizerische Eidgenossenschaft CH
1968 Courtemaóche • Bure, kolej wojskowa,
- Schweizerische Sódostbahn AG SOB
2001 fuzja BT + SOB
- Sihltal Zórich Uetliberg Bahn SZU
1973
- Sociótó Nationale des Chemins de fer Franóais SNCF
1938 ruch graniczny Bazylea, Genewa
- Sursee-Triengen-Bahn ST
1912 tylko towarowe i parowe
- Tramway du sud-ouest lausannois TSOL
1991
- Thurbo THURBO
2002 SBB-Tochter (90%) infrastruktura MThB
- Transports de Martigny et Rógions TMR
2001 częściowo wąskotorowe- Transports publics Fribourgeois TPF 2000 częściowo wąskotorowe- TRN SA (Transports Rógionaux Neuchótelois) TRN 1999 częściowo wąskotorowe- Transports Vallóe de Joux - Yverdon-les-Bains - Ste-Croix TRAVYS 2001 część wąskotorowe- Chemin de fer Vevey-Chexbres VCh 1904 tory przejęte przez SBB
Wiele kolei w Szwajcarii wykorzystuje tory szerokości 1000 mm z uwagi na górzystą topografię terenu. Wówczas wąskie tory są najkorzystniejsze. Dlatego w Alpach wybudowano 530 km torów wąskich, które dziś wykorzystują Koleje Retyckie (Rhótischen Bahn) i Matterhorn-Gotthard-Bahn. Także pod Alpami i w górach Jura, oraz na przedmieściach miast (także tramwaje) stosuje się szerokość torów 1000 mm.

Wykaz przewoźników wąskotorowych, rok utworzenia, skrót, ewentualnie przejęte firmy lub te z których fuzji powstały:

- AlpTransit Gotthard ATG 1998 Tscheppa-Las Rueras, do budowy NEAT

- Appenzeller Bahnen AB 2006 częściowo normalnotorowe, fuzja (AB, TB, RhW, RHB)- Appenzeller Bahnen AB 1988 - 2006- Appenzellerbahn AB 1885 - 1988- Appenzell • Weissbad • Wasserauen-Bahn AWW 1940 - 1947 zmiana nazwy- Sóntis-Bahn SB 1912 - 1939- Schweizerische Gesellschaft fór Localbahnen SLB 1875 - 1885- Elektrische Bahn St. Gallen • Gais • Appenzell • Altstótten SGA 1947 - 1988- Altstótten • Gais-Bahn AG 1911 - 1947- Elektrische Bahn St. Gallen • Gais • Appenzell SGA 1931 - 1947- Appenzeller-Strassenbahn-Gesellschaft ASt 1889 - 1931
- Bergbahn Rheineck-Walzenhausen RhW
1896 - 2006 bis 1956 Standseilbahn
- Trogenerbahn TB
1903 - 2006
- Verkehrsbetriebe der Stadt St. Gallen VBSG
1950 - 1957 linia tramwajowa TB
- Trambahn der Stadt St. Gallen TStG
1897 - 1950 do 1.10.1957

- Aare Seeland mobil ASm
1999 fuzja
- Biel-Tóuffelen-Ins-Bahn BTI
1945 - 1999
- Seelóndische Lokalbahnen SLB
1916 - 1945
- Regionalverkehr Oberaargau RVO
1990 - 1999
- Oberaargau-Jura-Bahnen OJB
1958 - 1990
- Langenthal-Jura-Bahn LJB
1907 - 1958
- Langenthal-Melchnau-Bahn LMB
1917 - 1958
- Solothurn • Niederbipp-Bahn SNB
1918 - 1999

- Museumsbahn Blonay-Chamby BC
1968
- Chemins de fer ólectriques Veveysans CEV
1902 Blonay-Chamby od 1968 BC

- BDWM Transport BDWM
2000 fuzja z WM
- Bremgarten-Dietikon-Bahn BD
1902 - 2000

- Bergbahn Lauterbrunnen-Mórren BLM
1891

- Baselland Transport AG BLT
1974
- Birseckbahn BEB
1902 - 1974
- Birsigtalbahn BTB
1887 - 1974
- Basellandschaftliche Ueberlandbahn BUeB
1921 - 1974
- Trambahn Basel-Aesch TBA
1907 - 1974

- Biel-Meinisberg-Bahn BMB
1913 - 30.06.1940

- Berner Oberland-Bahnen BOB
1890
- Schynige Platte-Bahn SPB
1893 - 1895

- Brunnen-Morschach-Axenstein-Bahn BrMB
1904 - 29.03.1969

- Brienz-Rothorn-Bahn BRB
1892
- Chemins de fer du Jura CJ
1944
- Chemin de fer Tavannes-Le Noirmont CTN
1927 - 1943
- Chemin de fer Tramelan-Les Breuleux-Le Noirmont TBN 1913 - 1927- Chemin de fer Tavannes-Tramelan TT 1884 - 1927- Rógional Saignelógier-Glovelier RSG 1904 - 1943 przed 1953 normalnotorowe- Chemin de fer Saignelógier-La Chaux-de-Fonds SC 1892 - 1943
- Dampfbahn Furka-Bergstrecke DFB 1987- Furka-Oberalp-Bahn FO 1925 (1987) Abschnitt Gletsch-Furka- Furka-Oberalp-Bahn FO 1925 (1989) Abschnitt Furka-Realp

- Ferrovie autolinee regionali ticinesi FART 1961 zmiana nazwy- Ferrovie regionali ticinesi FRT 1923 - 1961 Centovallibahn- Locarno - Ponte Brolla - Bignasco LPB 1907 - 1948 Maggiatalbahn 29.11.1965- Societó tramvie elettriche locarnesi STL 1908 - 1922 Trambahn Locarno 30.04.1960

- Forchbahn FB 1912

- Ferrovia Lugano-Ponte Tresa FLP 1912

- Ferrovia Biasca-Acquarossa BA 1911 - 1973 Bleniotalbahn 1973

- Ferrovia Mesolcinese FM 2003 kolej muzelna (od 1995)- Rhótische Bahn RhB 1895 - (2003) Castione-Cama an Ferrovia Mesolcinese- Societa Ferrovia elettrica Bellinzona-Mesocco BM 1907 - 1941

- Frauenfeld-Wil-Bahn FW 1887

- Gornergrat Bahn GGB 2005 zmiana nazwy- Gornergrat-Monte Rosa-Bahnen GGB 1997 - 2005 zmiana nazwy- Gornergrat-Bahn GGB 1889 - 1997

- Jungfraubahn JB
1898

- Ferrovia Lugano-Cadro-Dino LCD
1911 - 30.05.1970

- Chemin de fer Lausanne-Echallens-Bercher LEB
1913
- Central Vaudois CV
1889 - 1912
- Chemin de fer Lausanne-Echallens LE
1873 - 1912

- Leuk-Leukerbad-Bahn LLB
1915 - 27.05.1967

- Ferrovia Lugano-Tesserete LT
1909 - 27.05.1967

- Transports de la rógion Morges • Bióre • Cossonay MBC
2003 zmiana nazwy
- Chemin de fer Bióre-Apples-Morges BAM
1895 - 2003
- Chemin de fer Apples-L'Isle AL
1896 - 1899

- Matterhorn-Gotthard-Bahn MGB
2003 fuzja
- BVZ Zermatt-Bahn BVZ
1991 - 2002 zmiana nazwy
- Brig-Visp-Zermatt-Bahn BVZ
1961 - 1991 zmiana nazwy
- Visp-Zermatt-Bahn VZ
1890 - 1961
- Furka-Oberalp-Bahn FO
1925 - 2002
- Brig-Furka-Disentis-Bahn BFD
1915 - 1925
- Schóllenenbahn SchB
1917 - 1961

- Meiringen-Innertkirchen-Bahn MIB
1946 zmiana nazwy
- Kraftwerke Oberhasli KWO
1926 - 1946

- Montreux • Berner Oberland-Bahn MOB
1901

- Transports Montreux-Vevey-Riviera MVR
2001 fuzja
- Chemins de fer ólectriques Veveysans CEV
1902 - 2001 częściowe wyłączenia
- Chemin de fer Montreux-Territet-Glion-Rochers de Naye MTGN
1992 - 2001
- Chemin de fer de Montreux-Glion-Rochers-de-Naye MGN
1987 - 1991
- Chemin de fer Glion-Rochers-de-Naye GN
1892 - 1986
- Chemin de fer Montreux-Glion MGl
1909 - 1986
- Chemin de fer funiculaire Territet-Glion TG
1883 - 1991

- Chemin de fer Nyon-Saint-Cergue-Morez NStCM
1916

- Pilatusbahn PB
1889
- Regionalverkehr Bern-Solothurn RBS
1984
- Solothurn-Zollikofen-Bern Bahn SZB
1922 - 1983
- Bern-Zollikofen Bahn BZB
1912 - 1921
- Elektrische Schmalspurbahn Solothurn-Bern ESB
1916 - 1921
- Vereinigte Bern-Worb Bahnen VBW 1927 - 1983- Bern-Worb Bahn BWB 1907 - 1926- Bern-Muri-Gómligen-Worb Bahn BMGWB 1898 - 1907- Worblentalbahn WT 1913 - 1926
- Rhótische Bahn RhB 1895- Bernina-Bahngesellschaft BB 1908 - 1942- Societa Ferrovia elettrica Bellinzona-Mesocco BM 1907 - 1941, 27.05.1972 Bellinzona-Castione, 9. Dezember 1979 Cama-Mesocco Rest 2003 an Ferrovia Mesolcinese- Chur-Arosa-Bahn ChA 1914 - 1941- Landquart-Davos-Bahn LD 1889 - 1895

- Rigi-Scheidegg-Bahn RSB 1874 - 1931, 31.12.1942

- Sernftalbahn SeTB 1905 - 1969 • 31.05.1969

- Societó subalpina di imprese ferroviarie SSIF (1912) działa z FART

- Trait-Planches TP 1898 - 11.11.1912

- Transports de Martigny et Rógions TMR 2001 częściowo normalnotorowe- Chemin de Fer de Martigny au Chótelard MC 1906 - 2001 Mont-Blanc Express

- Transports Publics du Chablais TPC 1977- Chemin de fer Aigle-Leysin AL 1900- Chemin de fer Aigle-Ollon-Monthey-Champóry AOMC 1946- Chemin de fer Aigle-Ollon-Monthey AOM 1907 - 1945
- Chemin de fer Monthey-Champóry-Morgins MCM
1908 - 1945
- Chemin de fer Aigle-Sópey-Diablerets ASD
1913
- Chemin de fer Bex-Villars-Bretaye BVB
1943
- Chemin de fer Bex-Gryon-Villars-Chesióre BGVC
1906 - 1942
- Chemin de fer Bex-Gryon-Villars BGV
1898 - 1906
- Chemin de fer Villars-Bretaye VB
1913 - 1942

- Transports publics Fribourgeois TPF
2000 częściowo normalnotorowe
- Chemins de fer Fribourgeois Gruyóre-Fribourg-Morat GFM
1942 - 2000 częściowo normalnotorowe
- Chemins de fer Electriques de la Gruyóre CEG
1903 - 1941
- Chemin de fer Chótel-Bulle-Montbovon CBM

- Chemin de fer Chótel-Palózieux CP
1901 - 1907

- Transports Vallóe de Joux - Yverdon-les-Bains - Ste-Croix TRAVYS
2001 częściowo normalnotorowe
- Chemin de fer Yverdon - Ste-Croix YSteC
1893 - 2000

- Transports Rógionaux Neuchótelois TRN
1999 częściowo normalnotorowe
- Chemins de fer des Montagnes Neuchóteloises CMN
1947 - 1999
- Chemin de fer Ponts-Sagne-Chaux-de-Fonds PSC
1889 - 1947
- Chemin de fer Rógional des Brenets RdB
1890 - 1947

- Uster-Oetwil Bahn UOe
1909 - 1949 • 1.10.1949

- Wengernalpbahn WAB
1893

- Waldenburgerbahn WB
1880

- Wetzikon-Meilen-Bahn WMB
1903 - 1950 • 13.05.1950

- Wynental- und Suhrentalbahn WSB
1957 nazwa marketingowa od 2002: AAR bus+bahn
- Aarau-Schóftland Bahn AS
1901 - 1956 Suhrentalbahn
- Wynentalbahn WTB
1904 - 1956

- Zentralbahn ZB
2005 fuzja
- Luzern-Stans-Engelberg-Bahn LSE
1964 - 2005
- Stansstad-Engelberg-Bahn StEB
1898 - 1964
- SBB Brónig SBB
(1903) - (2005) od 1916 Interlaken-Luzern
- Jura-Simplon-Bahn JS
1890 - 1903 Brienz-Luzern
- Jura-Bern-Luzern JBL
(1888) 1889 Brienz-Alpnachstad
Firmy kolejowe nie posiadające własnych sieci torów:
- Association du Tram 70
- Association Train Nostalgique de la Vallóe du Trient
- BDB Ballenberg Dampfbahn AG- Chemin de fer-museóe Blonay-Chamby- Matterhorn Gotthard Bahn Verkehrs AG
Linie kolejowe tramwajowe:- BLT Baselland Transport AG- BVB Basler Verkehrs-Betriebe- RiT Riffelalptram- SVB Bernmobil (Stódtische Verkehrsbetriebe Bern)- TN Transports publics du Littoral Neuchótelois
- TPG
Transports Publics Genevois

Stódtische Strassenbahn Zórich StStZ
1896 - 1950
Zórcher Strassenbahn Gesellschaft ZStG
1882 - 1896
Elektrische Strassenbahn Zórich EStZ
1894 - 1896
Industriequartier-Strassenbahn Zórich ISZ
1898 - 1902
Zentrale Zórichbergbahn Zórich ZZB
1895 - 1905
Strassenbahn Zórich-Hóngg StZH
1898 - 1923
Albisgótli-Bahn AGB
1907 - 1925
Strassenbahn Zórich-Oerlikon-Seebach ZOeS
1897 - 1931
Limmattal-Strassenbahn LSB
1900 - 1931
 
Się rozpisałem, aż mnie wylogowało... więc będzie krótko:

@jakub:

"Mówię jedynie, że wynoszenie na piedestał wagi przewozów kolejowych w kwestii bezpieczeństwa Panstwowego jest w dzisiejszych czasach absurdalne."


Podejrzewam, że ABW, i wydział przewozów specjalnych i wojskowych ma na ten temat inne zdanie.

"USA nigdy nie miała na celu "szybkiego wyjścia" z Afganistanu:)" - wierzysz w globalny spisek każdego generała i oficera w US Army, którzy z premedytacją wystawiaja na rzeź swoich żołnierzy, po to aby elita przemysłu zbrojeniowego, mogła sie bogacic na kontraktach, choć mają technologie aby kontrolować ruchy wroga? Come on...

"Tyle tylko, że wtedy konkurencja jest kulawa (czyli taka jak dziś) bo jedna spółka nawet kiedy jest nie rentowna jest niezatapialna - bo jest dotowana z budżetu. Chyba oczywistym jest, że w takiej sytuacji o zdrowej konkurencji mowy być nie może."

Po pierwsze w chwili obecnej konkurencja nie jest kulawa na rynku towarowym (o nim mówimy), bo polska kolej radzi sobie świetnie. W przyszłości jednak, jeżeli ta jedna spółka towarowa byłaby nieefektywna to też nie zaburzyłaby całego systemu ograniczając się tylko do realizacji przewozów specjalnych i wojskowych

@tens: Szwajcaria ma wielu przewoźników, ale dominuje SBB, które można nazwac państwową (udziałowcami są kantony). U nas też tylu będzie, bo European Railway Agency naciska na integracje i urynkowienie usług kolejowych w całej UE pod groźba olbrzymich kar. Prace w tym zakresie sa prowadzone w chwili obecnej i to dosyć intensywnie.
 
Tu można się zgodzić, wiadomo, że wojsko powinno mieć jakąś własną infrastrukturę, ale nie powinno byc to takie PKP Cargo, które trudni się też innymi przewozami.



Oficerowie wykonują tylko rozkazy politków, którzy oczywiście są podatni na lobbowanie i korupcję.
 
Dlaczego nie ma spełniać tych funkcji PKP CARGO? Trzebaby powoływac całkiem nową spółkę państwową, a przeciez koszty są znacznie niższe jeżeli robi to taki moloch, planując te przewozy w jednym ze swoich dziesiatków wydziałów.



"Oficerowie wykonują tylko rozkazy politków, którzy oczywiście są podatni na lobbowanie i korupcję."



Szczerze to nie wyobrażam sobie rozmiarów skandalu, w sytuacji kiedy opinia puibliczna wiedziałaby o istnieniu technologii mogących zmienić oblicze tamtej wojny, a blokowanej przez polityków.



Rosądniej jest przyjąć, że takie systemy sa najzwyczajniej w świecie nieskuteczne lub nie ma ich w wystarczajacej ilości.
 
Nie chodzi głównie o jakieś technologie, ale o handel narkotykami, dostęp do surowców energetycznych i drogi przesyłu tych surowców.



A PKP nie miałoby takich funkcji pełnić, bo wtedy, przeciwnie do tego co piszesz, ewidentnie była by faworyzowana i startowała z lepszej pozycji w stosunku do innych przewoźników. Według mnie taki przewoźnik wojskowy nie musiałby być jakąkolwiek spółką, a i tak lepszym rozwiązaniem by było posługiwanie się firmami prywatnymi.
 
Podejrzewam, że ABW, i wydział przewozów specjalnych i wojskowych ma na ten temat inne zdanie.

Nawet nie podejrzewam a wiem, że ma inne zdanie. Podobnie jak rząd co do spraw gospodarczych. Nie znaczy to, że automatycznie propozycja liberalna jest gorsza - według mnie jest akurat przeciwnie. W ogóle zdanie urzędników państwowych w jakiejkolwiek materii oceniam bardzo nisko i nie są dla mnie żadnym wyznacznikiem.

Rosądniej jest przyjąć, że takie systemy sa najzwyczajniej w świecie nieskuteczne lub nie ma ich w wystarczajacej ilości. nie tyle pewnie
Rozsądniej, tylko że wyjaśnienie zdroworozsądkowe nie zawsze jest prawdziwe. Często jest, ale nie zawsze - dlatego nie wykluczam żadnej teorii spiskowej. Historia zresztą pokazuje, że spiski to akurat nic dziwnego na szczytach władzy. Cięzko się nad całą sprawą nie zastanowić kiedy np. ogląda się takie wywiady,bądź czyta takie informacje:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Operacja_Northwoods

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FNQiL-TPobM


Nie to żebym był wielkim fanem teorii spiskowych, po prostu ich nie wykluczam z góry "bo są nierozsądne".
 
Z tym, że USA nie miało nigdy na celu szybkiego wyjścia z Afganistanu akurat się zgadzam. Jest taki film dokumentalny na YT pokazujący wojnę od strony biznesowej i wyjaśniający układy panujące pomiędzy rządzącym Bushem i jego gabinetem a firmami które zarabiały na wojnie. Uwierz mi, że jak to oglądniesz to zrozumiesz, że to co napisałeś jest jednak nieprawdziwe. Nawet, żeby jednym przyciskiem można było bez strat zakończyć wojnę to politycy zrobiliby tak żeby ona trwała dalej i można było na niej zarabiać. Życie żołnierza to dla nich nic. A generałowie są mianowani przez nich i są pieskami mającymi wykonywać ich polecenia. A polecenia zawsze były takie, żeby to się za szybko nie skończyło bo firmy dostaczające zaopatrzenie dla żołnierzy przestałyby zarabiać. Dzisiaj nie jest żadna tajemnicą, że były one powiązane z gabinetem Busha.
 
Nie mowie o powodach dla których politycy rzekomo tam przeciagaja misje, ale o technice wywiadowczej, która nie jest tak dobra aby sprostać pewnym zadaniom (co było riposta na rzekome przecenianie czynnika ludzkiego w zdobywaniu informacji w chwili obecnej). Twoja odpowiedz jest nie na temat, bo o powodach sam wspomniałem wczesniej. Doskonale zdaje sobie sprawe, że korporacje zbrojeniowe moga doic rodaków na kasę, ale czy jest realne, aby w ogóle nie było wśród sztabu, czy wśród komisji wszelakich, ludzi z sumieniem? Patriotów? Jeżeli sa, to taka technologia byłaby uzyta prędko, albo byłaby wielka wrzawa o to dlaczego nie jest uzywana.



Możnaby płacić PKP okreslone stawki ograniczające się do zwrotu kosztów, a nie dawać jej zarabiać na tego typu przewozach. Tutaj jednak stąpa się po cieńkim lodzie, bo tak jak można przepłacić za usługe, to równie dobrze, można ją źle wycenić i takie PKP zwiąże tabor na czas przewozu, dzieku któremu mogłaby zarobić więcej w tym samym czasie.
 
Myślisz, że zlokalizujesz taliba chowającego się w jakiejś jaskini na terenie setek kilometrów kwadratowych? Szpiegowanie transportów kolejowych jest niewyobrażalnie łatwiejsze, przecież wiadomo, gdzie są położone tory, a pociągi nie są niewidzialne :)
 
Szczerze to wierze, że dostrzeżenie grupy ludzi w górach jest łatwiejsze od pozyskania z satelity danych nt. rodzaju przewozu i jego zawartości. Jeszcze łatwiejsze, jest jednak pozyskanie tych informacji za pomoca języka. Z reszta nie chodzi wyłącznie o tajność, ale sa takie elementy jak szybkość reakcji i jej skala, stałośc takich usług etc.
 
Back
Top